MagnusC 0 Postad 7 September , 2009 Hej, Jag överväger att köpa en Wellcraft 2400 Martinique. Här står sig dessa båtar jämfört med tex Sea Ray, Draco, Nimbus? Vad bör man se upp med? Finns det några speciella fallgropar? Är det stor skillnad jämfört med 2600:an? Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 7 September , 2009 Jag vet inte om man kan blanda in Nimbus i övriga gänget som du nämner. Närmast jämförbara Nimbus är väl deras 26 Epoca, men då får du slanta upp ytterligare 400000:-. Övriga är likvärdiga i pris och kvalité. (nja, Draco räknas också till kategorin kvalitétsbåt) Senast ändrad av anica | 07 september 2009 | 17:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 7 September , 2009 Wellcraft är ej att jämföra med Sea Ray. Visserligen ofta samma typ av drivlina men Sea Ray är en mer påkostad båt vilket du kommer upptäcka om du jämför båtarna. Sea Ray är mer att jämföra med Fairline och Princess. Men som alltid man får vad man betalar för. Wellcraft är dock ingen dålig båt. Om det sitter Mercruiser så var noga med att kolla så att drevet inte glappar i sidled i styrningen. Vanligt fel som ofta innebär vattenläckage genom skölden. Själv ser ja hellre att det sitter Mercruiser i än Volvo Penta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusC 0 Postad 7 September , 2009 Nej, jag vet att det var lite provocerande att lägga in Nimbus i fråga. Det var meningen. Jag vet att Nimbus anses som högkvalitetsbåtar och övriga inte riktigt samma kvalitet. Jag vet dock inte på vilket sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusC 0 Postad 7 September , 2009 Hej, intressant. Varför hellre en Mercruiser än Volvo Penta? Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 7 September , 2009 Vad som får kallas kvalitétsbåtar bråkas det om varje vinter här på MG. Jag har synat både Sea Ray samt Fairline, och dessa lirar ej i samma division. Precis som du skriver så får man oftast vad man betalar för, och då borde du rimligen fått runt 2 miljoner kronor för din Sea Ray 400... Det betalas nämligen för motsvarande Fairline eller Princess. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 7 September , 2009 Gå ombord på Nimbus och Sea Ray så får du svar på din fråga. Gärna modeller med några år på nacken då skillnaden blir mer påtaglig. Studera framför allt inredning, skåpsluckor, och andra trädetaljer. Gångjärn, bordsskiva, bänkskiva, tjocklek på allt material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 8 September , 2009 Med båtar stämmer inte alltid regeln att man får vad man betalar för. Många nordiska, speciellt norska båtar kan kosta 3 gånger mer än motsvarande båt från USA.. det du betalar extra för är ofta att den nordiska lagas i så små serier, vilket t.o.m kan vara en nackdel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 8 September , 2009 Tex är Mercruisers drev väldigt enkla att greja med. Enklare att få tag i delar då Mercruiser är vanligare än Penta. Billigare delar. Mer begagnade delar. Lättare att få hjälp då fler kan Mercruiser än Penta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 8 September , 2009 Det som Princess och Fairline är bättre på är motorrummen. Där är det lite mer påkostat och snyggare. Tar du två 40 fotare av samma årsmodell så står de sig rätt lika. Dock står Sea Ray lite lägre i pris, de klingar inte lika högt o ger ej samma status... Har haft nere flera Princess och Fairline ägare som delat mina åsikter utan att jag nämnt dem. Tyvärr har Sea Ray inga vettiga flybridge båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 8 September , 2009 Skulle vilja påstå att det framförallt är inredningen som skiljer kvalitétsmässigt. T.ex. ädelträ istället för spånskivor och papp, för att inte tala om textiler som soffor, dynor och mattor. Går inte ens att jämföra. Jag ska dock inte säga att jag aldrig kommer att köpa en Sea Ray eller liknande, om bara priset är det rätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 8 September , 2009 Vart hittar du ädelträ i en tex 2000 årsmodell Princess? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 September , 2009 Sidled .. lika med ''hinpins'' byte ( hur var det med stavningen tro : -) mer förklaring .. under puckarn till tilt och trim sitter dom och ledar i LÄNGSLED ! Har INGET med skölden att göra och påstådda vatten läckaget ! Sorry El Capitano :-) jag missade ''styrningen'' .. du har HELT RÄTT !!!! Det man ser , med hjälp av en stark ficklampa,man lyser in i hålet där styrningen kommer in , ser det geggit ut eller allmänt illa ut ( det ska set NYTT å fint ut i hålet) så ska man nog tacka för sig ! På min gamla Chrisse så var hålet som nytt , trots årgång -86 Sorry ännu en gång för min dåliga läsning av ditt inlägg ;-D Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 09 september 2009 | 10:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 8 September , 2009 Vart man hittar ädelträ i en Princess ?? Hur menar du? Ädelträ hittar du i stort sett i hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 9 September , 2009 Egentligen skulle vi kunna lägga ned denna typ av trådar som handlar om märkesjämförelser.. I 9 fall av 10 slutar med inlägg av typen min Skoda är minsann lika bra som din BMW, Min Bayliner är lika bra som din Fairline etc. Ofta baserade på ren avundsjuka eller brist på rationella argument.. Varför inte inse att en dyrare produkt ger ALLTID någon form av mervärde. Kan vara design, kvalitet, finnish, konstruktion massa andra saker. Inte alltid helt nödvändiga saker, men iaf ett mervärde. Sedan är det helt upp till var och en om man tycker att pengen för detta mervärde är motiverad eller inte, samt väga in ens egen ekonomiska förmåga.. Det är bara att knalla in i en Fairline eller Princess så ser iaf jag varför de är dyrare än en Wellcraft.. Bättre eller sämre bakomliggande kvalitet är omöjligt att se. men man ser att mer arbetstimmar gått åt samt mer påkostade material.. Sedan är det bara bestämma sig för om man tycker träbitarna etc är värda merpriset.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 September , 2009 Var tex och kollade på en Princess 40 flybridge -01 för ett par veckor sen. Massor av laminat precis som i Sea Ray 400.an jag hade. Likaså i kompisen Princess 420 -99 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 10 September , 2009 ÄR det verkligen laminat i princessen? Det är väl snarare tunnt fanér? Fairline har mer ädelträ än Princess och bygger på ett mer hantverksmässigt sätt, iaf i nyare årsmodeller. Dock så påstår en del engelska båttidningar att princess bakomliggande kvalitet är bättre än fairline.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 10 September , 2009 Men gu va söta ni är allihop. Jag såg aldrig en fråga om Princess och Fairline....eller har jag missat det. Personligen skulle jag välja en Draco 2700 Sterling framför alla nämda märken. För Wellcraft är lite för plastig det gäller även Sea ray, båda har en planering ute som inte jag kommer överense med riktig. Nimbus Epoca....överreklamerat men väldigt fina. Har ju även Nidelv 23 om man inte vill ha en båt kring 26 fot uten en i klass med Wellcraft 2400. Finns ju massor att välja i bland handler ju mest om tycke å smak. Å att Sea Ray inte har någon just flygbrygga...det stämmer ju inte. Dom har ju flera ruggit snygga flygbryggor. Goggla runt lite så får ni se. Kom på..har du kikat på Scand Tropic? Senast ändrad av Pirayan | 10 september 2009 | 18:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusC 0 Postad 11 September , 2009 Hej Tittade lite på Scand Tropic efter tipset, men jag kan inte säga att jag är helt vän med utseendet. Det är lite speciellt. Men man kanske vänjer sig. Man vande sig ju vid Volvo 740 också Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 11 September , 2009 Hehehe..förstår va du menar. Har lite speciell design. Jag vet att den finna med tre oliga placeringar på ratten. Babord, mitten alt styrbord. Jag tycker dom är fantastiska med planeringen. Bra midkabin, pentry och U-soffan med hydraliskt bordsstativ så det lätt blir en solbädd alt sovplats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 September , 2009 Egentligen skulle vi kunna lägga ned denna typ av trådar.........och så fortsätter du i samma spår...nä sådana här trådar är kul, men borde väl efter ett tag flyttas över i dösnack kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 11 September , 2009 Kan till viss del hålla med men det är ju lite gråzon då det inte är rent dösnack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 September , 2009 Absolut är det en gråzon, men visst är det läsvärt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 11 September , 2009 Vet inte om jag kan hålla med om att jag fortsatte i samma spår. Ville bara så objektivt som möjligt tydliggöra att i nästan alla lägen så är en prisskillnad uppåt motiverad av någon sorts mervärde, oavsett om det är ett praktiskt/nödvändigt mervärde eller ren kosmetika/design/status etc. Och att det är upp till en att värdera detta om man anser det motiverat att betala mer eller inte. Det är en knepig fråga detta spec iom att man automatiskt blandar in mjuka ej faktabaserade värden som t ex avundsjuka och missunsamhet i vissa fall Kan dock hålla med om att det är lite kul diskusioner ibland, dock som jag skrev så slutar det ofta med samma sak av pajkastning mellan anhängare av dyrt vs billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser