pelle_p292 0 Postad 7 September , 2009 Varför hejar man inte på varndra när man är ute på havet??? När jag möter en båt av samma fabrikat, så försöker jag alltid säga hej. Men av någon anledning är det få som säger hej tillbaks. Är det någon som har en idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ornvik-erik 0 Postad 7 September , 2009 ge dom fingret om dom inte svrar hhahahhahah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 7 September , 2009 Segelbåtar hejar alltid på varandra, vad kan den skillnaden bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 7 September , 2009 ja dom hejar så mycket på varandra att dom glömmer bort att även båtar med motorer har trevligt folk man kan hälsa på. själv hälsar jag på allt och alla. Doch är det vanligt att folk med mast inte häsar tillbaka eller iblan till ock med drar fingret åt en. gissar att det har med båttypen att göra. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 7 September , 2009 Det har blivit mera ovanligt att hälsa på sjön än vad det var för ca 10 år sedan.. Då hälsade alla på varan, segelbåtar och motorbåtar.. Ingen har dock visat fingret åt mig, man får väl vara glad för det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 September , 2009 Som jag har uppfattad det är traditionen att hälsa på sjön en gest om att allt är väl ombord. Seglar man inomskärs i de trängre passagerna och möter 100-tals båtar käns det bara löligt att sitta och höja handen i ett kör. Möter man dessutom hela tiden sådana båtar som har en så dålig skrovkonstruktion att de måste tryckas fram av en stor motor och därmed skapar svallvågor, så käns det fel att signalera att allt är väl ombord, när man dessutom måste hålla sig fast för att inte ramla av sittbrunnsbänken. För att inte tala om oväsendet. När jag seglar i område där man träffar en och annan båt brukar jag alltid hälsa. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 8 September , 2009 Hmmm. Ett par svall från en båt och du ramlar ur. Hur tusan gör du när du är ute på öppet vatten och seglar i 10 sekundmeter? och oväsendet hur hanterar du det från segel, rigg och vinden? Husvagn kanske? Ja, i all välmening så slipper du den otäcka sjön med andra som har fräckheten att röra sig där. Jag hälsar på alla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 8 September , 2009 Hej, det är väl självklart att man hälsar på varandra på sjön, segel som motor, visserligen brukar seglarna ganska ofta tappa något så det måste vända sig bort precis när man hälsar, inte alla men många tappar saker. //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 8 September , 2009 Ja, det är dåligt med hälsandet, både på land och till sjöss. Jag brukar vinka till andra Volvo-ägare, men det är sällan dom vinkar tillbaka. På sjön är det seglarna som är bäst på vinka, på deras säregna sätt med långfingret, speciellt när man kör riktigt nära i bästasvallfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 September , 2009 detta är min fundering .. åker man i en ''skitbåt'' ( illa putsad,eller inte alls :-), eller allmänt skamfilad och illa vårdad) så skitar man i å hälsa ,, som en liten protest till båtägaren att han/hon inte tar hand om sitt flytetyg :-D Vinkar du glatt i en bilkö till en kille i en knarkarvolvo alla 142:a som skramlar och ryker :-D Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 08 september 2009 | 23:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 September , 2009 Det är en väldig skillnad att segla i havssjö, vilket jag ofta gör, mot om man möter en båt som drar upp ett kraftigt svall och dessutom går ganska nära, vilket det ju ofta blir i skärgården. Jag tror inte du vet vad du pratar om. toimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 9 September , 2009 Vad är en SEKUNDMETER..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 9 September , 2009 Jo du, Jag vet vad jag pratar om. 40 år på sjön i all sorts båtar, segel och motor. Kabb sjö i tex mälarens fjärdar är betydligt värre än några enstaka svall från en motorbåt som du retar dig över. Vidare så säger du oväsendet. Hur många motorbåtsägare tror du att du hållit vaken hela nätterna i gästhamn pga vinande master, slående vajrar osv. Nä, det är nog så att du får respektera att olika farkoster beter sig olika och alla har rätt att vistas på sjön oavsett vad man åker i. Att man sedan skall visa hänsyn är en annan sak som både motorbåtsägare och seglare brister i många gånger. Och det betyder inte att eftersom du sitter illa i sittbrunnen och lätt ramlar av toften gör att du kan begära att alla planande motorbåtar skall ligga på dina 4 knop för att du skall sitta kvar. Hälsa glatt på dessa och håll i dig så slipper du reta dig och kommer att njuta betydligt mer utan att åka runt och vara irriterad på alla andra som har fräckheten att åka just där du är. Jag lovar, livet blir roligare då. Hoppas vi möts och hälsar på sjön och att du inte ramlar ur båten efteråt någon gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 9 September , 2009 Kollade i ett uppslagsverk på nätet. Och jag citerar texten: Meter per sekund, betecknat m/s, är en härledd SI-enhet för hastighet. Ordet sekundmeter är ett ofta kritiserat uttryck för samma sak, men Bertil Molde, tidigare skribent för Svenska Dagbladets språkspalt försvarade detta ord, Nu är betydelseförhållandet mellan förled och efterled i svenska sammansättningar mycket fritt. Det finns väl inget hinder för att tolka sekundmeter just som det används, alltså som 'meter i sekunden (el. per sekund)'. Sekundmeter är en etablerad term, och används ofta av fiskare och annat sjöfolk. För land- och sjöfarkosters hastigheter används i regel kilometer per timme respektive knop istället för meter per sekund. Båda dessa enheter är accepterade i SI, men meter per sekund är den som rekommenderas. Så nu vet du Ps. Jag är en lycklig ägare av en Sea Ray. Och jag ser mig inte som förmer än varken flytande holkar eller segelbåtar. Utan jag hälsar glatt på alla jag möter, åtminstone dem som visar hänsyn och sjövett. Vill någon sätta näsan i vädret, så är det hans problem inte mitt. Och jag har kul varje minut till sjöss. Ds. Senast ändrad av Micke66 | 09 september 2009 | 20:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 10 September , 2009 Hejar alltid glatt på andra Sea raysare och hejar/nickar vanligt på liknande båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 10 September , 2009 ''Möter man dessutom hela tiden sådana båtar som har en så dålig skrovkonstruktion att de måste tryckas fram av en stor motor och därmed skapar svallvågor, så käns det fel att signalera att allt är väl ombord, när man dessutom måste hålla sig fast för att inte ramla av sittbrunnsbänken. För att inte tala om oväsendet.'' Såna inlägg som dina får mig att bli irriterad på seglare som annars brukar va så trevliga, jag liksom drar alla över en kam för enkelhetens skull Men det kanske är din mening att få mig och andra lite irriterade. Så hädanefter ska jag dra upp lite extra svall och köra lite närmare så fort jag ser en segelbåt. Ska nog skita i att hjälpa seglare när dom ska lägga till också. Fan vet om ja inte ska lura in dom på grunt vatten när dom frågar också. Har du nåt förslag på hur problemet ska lösas? Jag har ett förslag och det är att båtar som har en undermålig manöverförmåga samt skrovkonstruktion som inte tål svall håller sig i hamn eller på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 10 September , 2009 Trodde att osämjan mellan segelbåtsägare och motor dito var en myt. Men här på Mg verkar den frodas. Lite Israel och Palestina fenomen Driver ni bara med varandra eller är vissa så trångsynta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 10 September , 2009 Jag hoppas att det är en myt, tycker faktiskt att dom allra flesta seglare jag stött på varit trevliga. Men visst verkar det rent generellt som att seglare har mer problem med motorbåtar än tvärtom, jag har inga problem med att snävt smita förbi aktern på en seglare som promt ska kryssa i riktigt trånga sund och farleder.... ibland har man faktiskt lust att åka fram och fråga om dom har slut på soppa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 10 September , 2009 Sen är det höst också och då ska det bråkas och gnällas på forum.... Såja nu har jag gjort 50 inlägg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomtomdj 0 Postad 10 September , 2009 Jag tycker det känns lite som om de flesta med amerikanska v8 båtar inte hälsar, de har väl kanske fullt upp med att försöka kontrollera båten i 40 knop... samt kika på alla svallvågor de river upp på alla oss stackars ryds ägare som lagt till i någon skön badvik ; ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 10 September , 2009 Nästan alla jag mötte hälsade på mig , och jag hälsade tillbaka :-) .. fast då åkta jag Chris-Craft , så klart :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 September , 2009 Nja, inte riktigt ändå. Meter per sekund och kilometer per timme. Inte sekundmeter eller timkilometer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 September , 2009 Och för övrigt hälsar jag på alla med flytetyg, kanotister också även om de har svårt att hälsa tillbaka Har varit motorbåtsägare i 40 år och segelbåtsägare i 2, och nog finns det en liten skillnad som svider. Som motorbåtsägare var det många seglare som vände bort blicken trots att jag är en av få (mycket få) som håller hastighetsbegränsningarna i Stockholms innerstad, kör om med bred marginal samt korsar en seglares kurs bakom och inte framför denne. Nu som seglare upptäcker jag att jag i en ny Bavaria heller inte hälsas på, har jag hatsegelbåten framför alla andra tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 11 September , 2009 Ähh. Dom andra seglarna är bara avundsjuk på dig för att dom inte har lika fin båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle_p292 0 Postad 11 September , 2009 Jovisst finns det lite hatkärlek mellan motorbåtsägare och seglare!! Jag tror att segelbåtsmänniskor känner sig som bättre och mer erfarna kaptener även om dom har haft båt en kort tid. Jag tycker det hela är jättelöjligt! Tyvärr är det så att få searay ägare hälsar på varandra och varför vet jag ej. Tycker det är grymt tråkigt. Jag bestämde mig dock att kolla vilka motorbåtsägare som visade minst hänsyn och helt klart leder Nimbus i synerhet Nova gänget. Dom kör båten som om det vore en bil i rusningstrafik. Vill dock tillägga att även många seglare visade dålig hänsyn. Många trodde att dom hade företräde oavsett var dom var, och det tycker jag är skit trist. Jag har bland annat tagit Högfartsintyget, och insett att få verkligen kan köra en båt oavsett hur länge de har haft båt eller ej. De flesta människor i sverige åker nog båt och få kör den. Samma sak gäller nog för seglarna, det är nog få som kan segla och de flesta glider med när seglen är uppe. Mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 September , 2009 Det tror sjutton att de flesta seglare inte vill hälsa på dig, tänk dig själv att möta en kanonfin båt som den ägaren har gett 1 mille mindre för än vad man själv har betalt för att få lika stor båt med en nästan obefintlig högre kvalitet, då känner man sig nog kraftigt mentalt akterseglad.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 11 September , 2009 Jag åker Sea Ray och jag åker så förbenat fort hela tiden så jag knappt ser några andra båtar:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GusGrissom 2 Postad 11 September , 2009 Har alltid tyckt det känts så krystat och tillgjort att heja på folk som man inte känner bara för att man råkar passera dem i en båt. Det är lite som när jag spelade golf och precis alla skulle heja på varandra till höger och vänster. Men det är kanske jag som är asocial. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle_p292 0 Postad 14 September , 2009 Klart att man inte behöver säga hej till alla man möter! Men varför rokar så få lyfta handen och heja när man möter någon med samma fabrikat. Hör inte det till vanligt folkvett??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 14 September , 2009 Ja brukar köra i halvplan sicksack mellan seglarna. På så vis lyckas ja hälsa på så gott som alla. Kostar lite extra soppa men vill man vara trevlig så får de kosta lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser