Rolandhs 0 Postad 7 September , 2009 Hej alla, har en ballad (första ½säsongen) med folding och orginal MD5B, har hyfsad fart framåt 5-6 knop men back är dåligt plus vid start från brygga mycket propellerdrift åt styrbord. Har med en fast propp funderar att sätta på den till nästa säsong. Bra eller dålig id´ e? För och nackdelar förutom tappad fart vid segling. / Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 7 September , 2009 Jag har fast propp på min Möre30 med en YSE12. Jag upplever i stort sett ingen propellerverkan alls och båten svarar ju väldigt bra på backslaget även vid tomgång. Jag tror att enda nackdelen är just lägre hastighet vid segling, svårt att se vilka andra nackdelar kan vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 7 September , 2009 Det fanns en väldigt bra genomgång av alla olika foldertyper av proppar vs två olika typer av fasta proppar i Yachting Monthly eller om det var PBO strax före sommaren. Man hade testat propellrarna i riggar för att undersöka propeller effekter, fram- och backkrafter. Där sa man, precis som du upplever att de flesta foldingvarianter ger mer proppwalk än en fast men att de skulle vara kraftfullare på back. Vi har också folding och har upplevt någon gång att den inte fäller ut sig vid back och då blir det lite jobbigt. Men enligt det här testet så skall du inte nödvändigtvis förvänta dig bättre back med en fast. Jag skall se om jag kan hitta artikeln när jag kommer hem. Jag tyckte den var väldigt intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 September , 2009 Jag har fått för mig att det som gör att prop. fungerar när man backar är att bladen slungas ut av centripetalkraften. För att det ska fungera krävs rätt tunga blad som kan hålla emot den kraft som försöker fälla ihop bladen vid backning. Framåt finns både kraften som för fram båten plus centripetalkraften. Den trebladiga VolvoPenta-prop. som vi har fungerar riktigt bra på back. Skulle tro att en mindre stigning kan vara bra vid backning då det högre varvtalet slungar ut bladen bättre. Men olika stigningar kanske är ovanligt för dessa propellrar. Just nu fungerar popelern riktigt dåligt. Beväxt som den är blev farten igår runt 3 knop med fullt handtag. Annars 6,5 med nypolerad propp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 7 September , 2009 en vän som jag semesterseglade med några år hade då en ballad. Han bytte till fast propeler för att få fungerand back och bättre driv framåt. tidigare med folding så seglade vi ungefär lika fort på alla bogar med fast propp så tappade han en hel knop i fart och avståndet mellan oss på långa dagsetaper blev väldigt långt. Han valde att byta motor med ny folding . Eller som han sa det är trots allt en segelbåt jag har och att förlora så mycket seglings egenskaper de4t stog jag inte ut med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajen5 0 Postad 7 September , 2009 Gör det inte. Har du en Ballad antar jag att du gillar att segla. Att tappa en knop på kryssen i lättvind. Ja, då får du nog använda din propeller mer än du kanske tänkt. Skovelhjulseffekt beror inte bara på om man har fast eller folding. Själv har jag ett foldingpropeller på ett S-drev som sitter strax bakom kölen. Jag har ingen skovelhjulseffekt alls nästan. Fast jag skulle gärna ha faktiskt. Senast ändrad av hajen5 | 07 september 2009 | 09:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 7 September , 2009 Det finns ett tredje alternativ, en flöjtande (feathering på engelska) propeller. Dessa propellrar kombinerar det bästa av bägge men de har varit mycket dyra med ett undantag. Kiwi prop är en flöjtande propeller i komposit (plast). Jag var först skeptisk till denna men så tänkte jag att Nya Zeeland är mer båtrikt än Sverige och dom vet nog vad dom håller på med. Förhållandena är betydligt tuffare så jag köpte en till en båt jag hade i San Fransisco. Folding har sina problem i saltrika vatten så en flöjtande har ytterligare fördelar. Jag var mycket nöjd med Kiwi propen och kan varmt rekommendera den. Jämfört med fast propeller så är motor egenskaperna lite sämre fram men den backar faktiskt med mindre proppwalk. Jämfört med folding så är motoregenskaperna mycket bättre, både fram/bak. Seglingsmässigt tror jag det debateras då en folding har mindre våt yta men genererar större turbulens. I det stora, marginella skillnader. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 September , 2009 Flöjtande? Du menar månne flöjlande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 September , 2009 Vill man ha det bästa av alla världar - minimalt motstånd vid segling, bra grepp framåt och oislagbar backförmåga är det flöjlande som gäller. Backförmågan är bättre än fasta propellarar och ojämförbart bättre än alla folding. Och med de flesta typer kan man ställa stigningen - en trevlig finess för att optimera dragkraft-fart-ekonomi. Propwalk blir ngt mindre jfrt fast. Men är det en nackdel med propwalk? Jag tycker inte det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 7 September , 2009 Är det någon som har erfarenhet av Autoprop? Denna tycker jag verkar vara en smart variant av flöjlande propeller. http://www.autoprop.com/ / Tomas B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 7 September , 2009 Jag har flöjlande från SPW och är mycket nöjd med den förutom vid kraftig motsjö då den ibland har en tendens att kavitera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolandhs 0 Postad 7 September , 2009 Tackar för synpunkter, får nog fortsätta med folding vill inte tappa tappa fart i seglingen, flöjlande propp är intressant men dyrt. Proppwalken är mest brydsam vid back ut från y-bommarna när båten vider sig innan styrfart har uppnåtts? / Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 7 September , 2009 Om du söker minimera motståndet i vattnet så har du gjort rätt val. Enligt beräkningarna som presenteras i testet (Yachting Monthly May 2009) så är motståndet hos en feathering propp mkt små och en folding ännu mindre! Så folding har minst motstånd, även om jag tror att skillnaden aldrig skulle märkas under normal användning när man betänker motståndet som själva skrovet ger (vilket också finns plottat i grafen som visas). Generellt; flöjlande ger mer prop walk, mindra kraft framåt men mer bakåt och stannar också således båten fortare. Folding ger mer kraft framåt och mindre back än feathering och stoppar lite långsammare. Standardpropellen fungerar bland de bästa både framåt och bakåt och ligger i de övriga värdena lite mitt emellan. Totalt är 15 propellrar testade. Jag kan tyvärr inte lägga upp graferna av rättighetskäl men om någon vill ha dem så får man väl maila. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 7 September , 2009 Största fördelen med flöjlande (vad är det för något ord igentligen) eller feathering är att de är bra på allt. Har ingen riktig svag punkt. Igen, Kiwi propped ligger i ett helt annat pris läge än Maxprop och de andra dyra, men den är nog mest avsedd för rak axel och inte drev som är vanligt i Sverige. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 September , 2009 Intressant tråd för en nybörjare. Har ju en M77 med inombordare på 110S-drev och fast prop. Vid segling så hör man ju att propellern snurrar med nä rväxeln ligger i friläge. Lägger jag i växeln så stannar ju proppen o det blir behagligt mkt tystare. Tappar jag fart genom att göra detta? Har fått för mig att en medsnurrande prop kanske kan skapa mer turbulens men en stillastående mer motstånd. Vilket är att föredra, om det nu inte är marginellt? Och en liten följdfråga då, hur mkt bromsar den fasta proppen på en M77 jfrt m om man har en foldingdito, vilken jag tycker är så jkl dyr, när det finns andra prioriteringar på utrsustningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 12 September , 2009 Lite OT jag vet... Men, ska jag ha växel på eller av när jag seglar? Alltså är det nåt som kan gå sönder ifall jag inte lägger i tex backen? Har första sesongen på gång med inombordare, har haft motorn på fritt hela tiden.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 12 September , 2009 jag hade en yanmar 2gm 20 600cc 18hk i min båt med rak axel och en fet fast 3bladig proppeller. snacka om bra grepp i vattnet. bra acc och rejäl stopp förmåga. angående den bromsade effekten så vet jag inte. möre 30 är ingen lättvinds båt så den seglas mest när det blåser lite och då når den sin max fart som vanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 14 September , 2009 Lägg i växel så att proppen är still så slipper du onödigt slitage på backslaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 12 Februari , 2010 Variprofile propellern, är det någon som har erfarenhet av den? Vi har haft folding men vill inte riktigt behålla den lösningen då den kan bli lite seg och således lätt oberäknelig då sommaren går mot sitt slut. Flöjlande är alltså ett alternativ som vi tittar på. Vad jag skulle vilja veta är om någon har använt den och kan beteckna propellern som driftsäker, och välfungerande på fram och back? Enligt testet i Yachting Monthly så kunde det handla om ganska ordentlig propwalk, men jag ställer mig också lite frågande till hur den mätningen gjordes om bilden som beskriver testet är rättvisande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segelskorv 0 Postad 12 Februari , 2010 Inom flyg så är det känt att en gående propeller utan driveffekt bromsar mer än en stillastående under förutsättning att den ej flöjlas (dvs bladvinkeln ställls till noll) så antagligen gäller samma sak i vatten också. Då borde det vara bäst att lägga i växeln så propellern stannar och som nämts blir det ju tystare och mindre slitage. Däremot kanske man ska ha lagt i växeln innan proppen börjar rotera när man seglar, jag tror inte det är så bra att lägga i växeln om den snurrar på med god fart så det blir tvärstopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Februari , 2010 Det låter illa och bromsar sannolikt mer med en snurrande propeller. Det går bra att lägga i back när man har farten uppe om man har råkat glömma det. VP:s trebladiga har aldrig vägrat på backen trots kraftig beväxning. Den fäller ut ändå eller möjligen ännu hellre med den extra tyngden från snäckorna och med sämre grepp i vattnet. En flöjlande propeller ska sannolikt ha blad som väger ordentligt mycket då det är tyngden som slungar ut bladen när de roterar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser