pgh73 2 Postad 6 September , 2009 Än är det inte vinter så uppe-på-land-pysslet är inte igång. Däremot så funderas det friskt vad jag skall pyssla med i vinter. Jag har inget uv-skydd på mina försegel så vädret sätter väl sina spår... Det jag funderar på är att låta min egen symaskin jobba hårt. Min tanke är att sy ett försegelkapell och en spinnakerstrumpa. Det borde inte vara så svårt, iaf inte segelkapellet. Jag kommer sy i 1,5 m sektioner och antingen köpa en lång dragkedja eller köra med kardborre modell bred så att den håller. Sen kommer jag så klart sy in dragsnöre så att man kan dra ihop det hela. Spin-strumpan har jag inte riktigt funderat på men är iaf inte beredd på att ge 3500 kr för en ny. Grejen är ju inte spec avancerad. Skall kolla runt på olika tillverkares hemsidor och kolla hur de ser ut. Är det några som har sytt sådana grejor själv och har erfarenhet och tips på det hela? Självklart kommer jag ta foto och skriva hur det hela framskrider. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 11 September , 2009 Jag har också funderat på att sy egna prylar för jag tycker det är hutlöst dyrt att köpa. Jag har inte kommit till handling än men är djupt imponerad av och inspirerad av Stickan: http://www.bahnhofbredband.se/~wb067401/kapell.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 12 September , 2009 Jag har sytt en del grejjor med denna gamla trotjänare: http://monark700.blogspot.com/2009/04/trimmad-symaskin.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 12 September , 2009 Om du är medlem i Hinsholmens båtförening så får du använda vår Industrisymaskin. På den har jag sytt bomkapell, segelkapell, vinterkapell av ett segel, mm. http://hinsholmen.se/hinsholmen/html/hinsholmenframeset.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per-s 0 Postad 13 September , 2009 Hej, har själv sytt en hel del på min maskin. Inspiration och allt du behöver veta om tips och trix får du på länken www.sailrite.com Där finns allt du behöver veta om hur man syr allt från kapell till dynor. mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 13 September , 2009 Kanon, här skall det läsas och skaffas inspiration. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miss_fif 0 Postad 16 Mars , 2010 Hej! Blev lite nyfiken på hur de har gått för dig och om du har samlat på dig lite tips! Sitter nämligen själv här och funderar på att sy en spinnakerstrumpa.... Berätta gärna hur de har gått för dig! //Anna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 17 Mars , 2010 En sak som jag har erfarit är att när man syr långa sektioner kan det vara bra att tejpa, t ex dragkedja. Det hade nog varit bäst om man tejpat 10 meter d-kedja annars är det lätt att tyget dras snett. Vanlig symaskin klarar lätt 3-4 lager tjock kapellväv (340 gr/m2 typ), välj rätt nål. Ang s-strumpan: skall påbörja det snart. Man borde kunna hitta lämplig spann att arbeta med, annars kommer jag nog göra en egen av glasfiber/polyester. Det borde kunna gåatt limma fast tyget på kragen sas, PL-400 kanske. För övrigt verkar det vara en enkek konstruktion på strumpan. En lina att dra upp den med och för att dra ner den. Är det någon som har eller kan ta close ups-bilder på struten så är det aldrig fel? /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser