Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
rool

Underhåll av skrov inför vintern

Rekommendera Poster

Hej på er!

Eftersöker lite tips om underhåll av skrovet(plast) inför vintern, mer än allmän rengöring.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför vintern; skrubba rent.

Inför sjösättning; polera och vaxa. Om gelcoten börjar bli gammal och gulnad så finns det något slags mirakelmedel som gjorde vår 10 år gamla gelcote synbart vitare.

Vetetusan vad det är egentligen, något slags bakterier tydligen. Vi fick det i en liten flaska av varvet som lagat vår köl med instruktioner om att skydda huden och att stryka på, vänta en stund och tvätta bort.

Så mycket mer behövs väl i allmänhet inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är oxalsyra, finns bl.a. i rabarber, så koka en sats rabarberkräm och stryk på Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill underlätta vårrustningen så kan du passa på att vaxa redan på hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om jag får föreslå så köp lite oxalsyra i färghandeln, blanda med tapeklister och låt sitta i 15min, tvätta rent och kör sedan på med en behandling av Smartab (eller dylika proffs produkter såsom Smartabs polish, vax, SilverOne (lackskydd) etc).

Gjorde detta på min Uttern för ett år sedan och den skiner ännu ... så nu sköljer jag bara av den med sötvatten på hösten ;-)

mvh//ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...