Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Ballad_kopian

Nån som kan mäta på sin ballad,joker,möre30,åh30,comfort30 från nosen till vattenlinjen?

Rekommendera Poster

Hej alla.

Håller på med mitt Möre30 projekt och det lilla skeppet börjar ta form nu. snart skall hon sjösättas. och jag håller på att göra en ny vattenlinje. men när jag slängde upp lasern så ser jag att den gamla linjen är katstrofalt dåligt. den går ner i fören och är rejält uppritad  i aktern  och allmänt orolig.

Min båt kommer väga UPP till 1ton mer är än orginal vikt.  båten är långfärdsutrustad. sen är motorn tyngre  och mer tankar med vatten diesel samt tyngre  inrede och förstärkningar m,.m .

och enligt papa blondie en känd långfärdseglare som seglamed en  Ballad jorden runt  så lasta  ha i 1ton extra i båten och höjde vattenlinjen ca 80mm  och enligt min pappas beräkningar så stämmer detta.  höjer jag vattenlinjen 100mm över orginal så kan jag lasta 1250kg  .

men då är frågan eftersom min orginal vattenlinje är så dålig så vågar jag inte ens utgår från den. så jag skulle vilja ha lite mer referenser,

skulle vilja be o nån orkar att mäta  från nosen på fören  absolut längst ut  och ner till vattenytan eller helst vattenlinjen.

vad jag tror är rimmligt är ca 85cm   och i aktern 75cm

nu kan det vara olika höjd på skrovet på dom olika modellerna.

så om det ät en möre 30 som det är mätt  från så är det bäst. men dom andra funkar om man vet skillanden.

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv in din fråga i något forum för Balladklubben. Förr i världen fanns det för Ballad entyp regler för den maximala fribordshöjden mätt i fören och aktern. Nån där kanske har siffrorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan mäta på min Möre nästa gång jag är där men det blir inte före helgen, eventuellt inte ens då. Får du inget annat svar kan du åtminstonne få ett av mig lite längre fram.

Senast ändrad av Gaidin | 08 september 2009 | 08:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej. javisst jag kom på att jag hade för några årsen köpt det tjocka häftet ``praktiska tips för ballad ägare``   så jag kolla igenom det och såg en sida om klassningen och fribordhöjder.

från övre relingskant längst fram vid förstaget infästning så är balladen 1060mm ner till vatten linjen.  och hela 300mm lägre i aktern. om jag inte minns helt fel.

på möre är detta en omöjlighet . mören har mindre språng än ballad.    skiljer enbart ca 100mm mellan fören och aktern när båten står i våg.  vädlig skillnad.

jag fick fram orginal fribordhöjd genom att gå in på sail guide och får fram djupgåendet på skeppet. och det är 1.6m djupt. så jag mätte  från kölens underkant upp till vattenlinjen  och tog fram 1.6m  sen utgick jag därifrån  och höjde ca 80mm.  det är ca 1ton extra  i vikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...