smbdaniel 0 Postad 4 Augusti , 2004 Hej. Jag letar efter en båtmotor runt 50-60hk. Jag hittade en på blocket som verkade riktig fin (Mariner) förutom att den hade gått varm en gång. Hur farligt är det om den har varmnypigt? När jag ringde till dem och frågade hur den gick så sa de att den går bra förutom att den har förlorat aningen med effekt sedan tidigare. De har lämnat in den på service där de har bytt impeller och olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif Postad 4 Augusti , 2004 Ett värmenyp kan ju på en minut ge samma slitage som 10 års dagligt körande med motorn. Dvs samma effektmiskning du pratar om hade nog uppstått efter tio år daglig körning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 4 Augusti , 2004 En motor som går varm tar skada ganska snabt, det kan va packningar som pajar (topplock), kolvringar som tappar spänst, till att den har skurit. Lager i vevaxeln kan också ha skadats. Dra av ev. rep. kostnader på priset, det e mitt tips! Frågan som ska ställas e: Om det e en enkel grej att fixa, varför fixar inte säljaren detta inna han/hon säljer. Effektförlust tyder på att en skada har innträffad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
u137 0 Postad 4 Augusti , 2004 kan bara säga köp inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
u137 0 Postad 4 Augusti , 2004 jag menar ..varför tror du att dom säljer den för!!!förmodligen för att det är dyrare att fixa den än att köpa en bättre beg. motor tror jag :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 5 Augusti , 2004 Beror väl lite på priset... Är det riktigt lågt så kan det väl kanske vara värt det, om motorn går hyfsat. Och om inte borde det väl kunna gå att pruta rätt bra på en sån motor? Fast lite grisen i säcken är det nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser