hr_roger 0 Postad 6 September , 2009 Monterade en batmeter (batterimätare) i båten i våras och kan tala om att den är en stor hjälp för att se om batteribank,startbatteri och laddning fungerar optimalt. Jag kan varm rekomendera en i båtens utrustning. Man slipper att undra. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 6 September , 2009 Jepp, håller med. Jag har också en sån men min blinkar rött hela tiden, trots att batterierna är fulladdade. Om jag vrider på batteriavskiljaren så jag att stänger av båda mina batterier och vrider tillbaka direkt så lyser battmätaren grönt??? /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 6 September , 2009 Hade gärna haft en riktig batterimätare på båten under vår långsegling över stilla havet. Istället fick man ibland oroa sig över att man kanske trodde att batterinivån låg lågt genom den volt-avläsningen man gjorde. Definitivt en på nästa långseglarbåt! Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 6 September , 2009 Vilken typ av batterimätyare använder ni??? Fins ju olika på marknaden till skiftande priser (kvalitet?). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hr_roger 0 Postad 6 September , 2009 Modellen som jag köpte finns på www.odelco.se den har fungerat mycket bra. Det finns många olika val för inställningar även en utgång för larm hantering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 September , 2009 Roligt att någon annan ochså fattat finessen. Jag har predikat nyttan med en sådan i ett antal trådar, ett par exempel är: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=200345http://www.maringuiden.se/forum/;thread=284702 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 September , 2009 Fördelen med batterimätaren är att man är förberedd på att batterierna kan börja ta slut. Med bara voltmeter konstaterar man bara att de sinat. Bra är också om man lämnar båten med strömmen på. Har allt stängts av. Lätt med en koll på amperemetern. Eller vad ger solpanelen. Vad drar den nya installationen av den och den apparaten. Osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 September , 2009 Har också haft battmätare i 2 säsonger och är mycket nöjd, dock är man lite nojig av allt tittande, fan den står på 12,6V redan nu på kvällen, men man tänker inte på beastningen vid för tillfället, sen när man vaknar står den på 12,8V igen när batterierna är i vila, men visst är man mycket tryggare nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 7 September , 2009 Ett riktigtmåste ha-tillbehör. Har själv en Trimetric - kanon att ha koll på förbrukningsbanken då jag inte har solceller och förbrukar en hel del när vi ligger i naturhamn (Tv, Belysning, dator, ev.värmare och inte minst minsnarkmaskin). Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 7 September , 2009 westfjord: Du är säker nöjd med din mätare MEN det verkar ju som om du har en enkel variant (?). Det jag tycker är mest intressant med en mätare är ju att se hur många amperetimmar som finns kvar. Det är ju något som verkligen talar sanning. Spänningen (volt) påverkas ju hela tiden av hur mycket som är i gång och den enda sanna är ju när allt är avstängt och du har väntat några timmar vid mätningen. Mvh Andreas Mehlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 September , 2009 Jodå, jag kan se hur mycket som är kvar men tittar som jag har gjort tidigare och lurar mig på spänningen i Volt, så visst kan jag se både timmar och AH kvar. Men det är väl mitt psyke som spökar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 7 September , 2009 westerfjord: haha ja det där med psyket och batteriavläsning är en femma för sig Blev helt tokig och konfunderad ibland när jag läste av spänningen, så man var aldrig riktigt säker. Inte blev det bättre av att författare till olika böcker gav fingervisningar olika. T.ex någon sa att 12.3 är 50% kvar och en del sa att det var 30% kvar. Jag valde att lita på 12.3 = 50% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 September , 2009 Det opraktiska med spänningsavläsning är att man ju ska vänta en bra stund efter ur/iladdning. En halvtimme gärna. Vid belastning sjunker spänningen rejält. T.ex 12,3V när kylen går, c:a 5 A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser