mrblack 0 Postad 5 September , 2009 Hej. Finns säkert många av denna här typen av tråd här på forumet, men ställer frågan ändå. Vad ska man tänka på när man köper en 2takts motor? Mitt val kommer bli en 50-70hk motor från 90 talet eller framåt. Kan vissa saker som bytts på den visa att den gått hårt eller har varit dåligt servad? Tackar för svar. Skeppohoj ska man ha. Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 September , 2009 Kan vissa saker som bytts på den visa att den gått hårt eller har varit dåligt servad? Förliten motor på för stor båt kan tyda på att den fått jobba en del. gått hårt? söndrig proppeler spräckt eller bytt vxlhus tyder väl på lite hårda tag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 5 September , 2009 Vad man ska tänka på? Jo att man inte ska köpa sådant som är lämpade för återvinningen. Tråkigt men sant. En konstruktion som medför att ca 40% av bränslet inkl olja går oförbränt ned i vattnet. Och då pratar vi om hur de var när de var nya. Gamla är ännu värre. Man behöver inte vara speciellt mycket miljöaktivist för att inse hur fel det är. Inse att en tank på 20 liter så hamnar nästan 10 liter rakt ut i sjön. Plus olja. Vem skulle ta en tank med 10 liter bensin och bara hälla den rakt ut i sjön??? Tänk 4 takt i stället eller möjligen 2 takt med insprutning. Inte perfekta men betydligt bättre. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 6 September , 2009 Läste i en båtblaska för några år sedan där det står 25% ut i vattnet. Visst, det är inte bra det heller men efter som jag gör miljöbil så får jag köra 2takt Och tänker man inte på miljön så kostar 4takt mer att köpa och äga. Pratar man motor styrka så är min Pro75 starkare en likvärdig 4takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 6 September , 2009 Ber att få rätta mitt inlägg. Har inte belägg för 30-40% utsläpp. Hittar inte fakta som tidigare fanns på Naturvårdsverket Däremot denna http://www.naturvardsverket.se/upload/08_att_vara_ute_i_naturen/hav_och_sjo/folder_alkylatbensin.pdf Där man skrivet att upp emot 30% oförbrännt bränsle. OBS gäller med största säkerhet nya friska 2-taktare av förgasmodellen. Därför bli inte min kalkyl med 20 liter soppa där 10 liter går direkt i sjön rimlig. Blir bara 6 liter om det är 30% lite olja Ber om ursäkt om jag upprört några miljöbovar. Om det vore så enkelt att en miljövänlig åtgärd kunde ge frihet till en annan mindre miljövänlig vore det ju fantastiskt. För då kund ju företaget där jag jobba som enbart drivs av el från vindkraft få friheter. T.ex. att få släppa ut allt avloppsvatten orenat. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 6 September , 2009 Hehehe...bli inte så upprörd Men får läsa med lite ironi. Om alla på ditt företag äter Ekologiskt odlad lunch och åker miljöbil så kan jag gå med på att dom dumpar lite skit i sjön. Jag, cyklar, kör miljöbil (gas) driver huset inkl. poolen på bergvärme. Huset är byggt på svenkt lösvirke. Jobbar på ett företag som är otroligt miljömedvetna. Gjorde det inte i år men förra året köpte jag en andel utsläppsrätt. Så att jag har en 2takt stör mig inte Hehehe. Men skulle jag köpa en ny motor så skulle det bli en 4takt. Men tyvärr så är det så illa att det kommer säkert bli en ny/beggad båt från senat 80tal med en V8a. Så hur jag än vrider å vänder på det hela så kommer jag förbli lite av en miljöbov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser