rool 3 Postad 4 September , 2009 Hej! Jag har precis köpt en Bayliner med V8 inombordare, och behöver lite hjälp med råd inför vinterförvaringen. Vad är viktigt att tänka på och göra? Tacksam för all hjälp jag kan få! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 4 September , 2009 Palla upp stadigt. Städa ur, täcka, vinterkonservera motor och toa. Sök på forumet om du vill veta hur det går till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 4 September , 2009 Tack för det, men jag är mer ute efter konkreta tips, ex skall man byta olja på hösten eller vintern, eller skall man konservera motorn på vintern och byta på våren? Byta drevolja på hösten eller vintern etc? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjobergs_Bygg 0 Postad 4 September , 2009 Hej! Byt olja i motor och drev på hösten. Man får på så sätt ut alla slaggprodukter o skit som bildats under sommarn på hösten. Ny olja konserverar dessutom bättre än gammal. Impellern däremot är bättre att byta på våren eftersom det är gummi och det är färskvara. På min V8 gjorde jag helt enkelt så att jag satte en muff på drevet för att köra motorn varm och få igenom sötvatten. Oljan skall ju vara varm när man tömmer. När jag var klar med oljebyte och filter så kopplade jag på glykolblanding istället för vatten och körde tills glykolen kom ut med kylvatten. Då vet man att glykolen har gått igenom hela systemet. Funkar kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 4 September , 2009 Mycket tack för detta! Så om jag gjort detta så har jag gjort vad jag kan för att allt skall vara OK när jag sjösätter på våren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 7 September , 2009 Vad rekommenderas för glykolblandning, 50-50? Kör man igenom den mest som rostskydd, eller även i förebyggande för kylan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjobergs_Bygg 0 Postad 7 September , 2009 50-50 är perfekt! Både för kyla och rostskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjobergs_Bygg 0 Postad 7 September , 2009 Kolla drevoljan oxå. Är den grön och fin så låt det vara annars byt. Jag byter vartannat år. Kör mellan 50-100 tim. Sen finns de ju mer o göra om man känner för de.. Fettnipplar, tändstift, remmar osv. Anodrar får inte glömmas. Men surfa runt o läs så mkt som möjligt. Tidningen praktiskt båtägande är väldigt bra och brukar alltid ha en att-göra-höst-guide nu på hösten. En på vår-guide på våren oxå för den delen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 7 September , 2009 Tack så mycket för bra råd och tips! R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser