Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
glenn30

årsmodell crescent 42

Rekommendera Poster

hej har en crescen 42 som jag köpte i våras,skulle vara roligt att veta årsmodellen på denna,jag bifogar en bild,det är inte min båt men en exakt likadan jag har.

Senast ändrad av glenn30 | 04 september 2009 | 15:35

post-10008410-1394236086,9089_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, min far har en exakt likandan. Den har han ägt sedan mitten 70-talet. Modellen verkar ha börjat tillverkats 1967 enligt: http://www.cremo.se/kataloger/modeller/index.htm. Båten på bilden ser dock ännu äldre ut invändigt, så gissar att dessa är några år yngre.

Välkänd o populär båt, byggd i massupplaga och under lång tid.

Senast ändrad av Knoparn | 05 september 2009 | 21:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaså mitten av 70 talet säger du,sen finns det ju en modell till som det är plast sitsar i och utvändigt ser den likadan ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det finns en senare modell. Sedan finns det även nya båtar som är väldigt lika dessa, typ Kruger 430.

Skulle gissa att den fargubben har är ifrån början 70-tal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också en Crescent 42 men helt annan planlösning. Känns spontant som att min är mer ålderdomlig...

Någon som har en gissning? Kan skrovnumret säga något? Borde vara tidsföljd på det men finns det någon info sparad?

Mvh DJL

För övrigt genomgår båten ett slags täthetsprov på bilden... Skäms 

post-16607-1394236089,1952_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena

Känner till katalogerna men tack ändå! Finns inte för äldre än -77 och då ser dom redan modernare ut...

Men det kanske var ett svar till den ursprungliga frågeställaren?

Mvh DJL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Den modellen av 42:an har jag aldrig sett, med helplastade säten och ett säte för lite(?). Verkar heller inte ha dubbelskrovet upp på kanterna... Säker på att det är en org. Crescent? Kanske någon kopia?

Mvh

Senast ändrad av Knoparn | 09 september 2009 | 21:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med dig, den ser väldigt annorlunda ut. Men den har typskylten med tydligt Crescent 42 och skrovnummer som ser rätt ut. Och det är en sliten gammal bruksbåt så jag tvivlar starkt på att den skulle vara ombyggd... Kollar man på typskylten så skiljer den något i mått vilket får mig att tro att den är väldigt tidig?

Mvh DJL

post-16607-1394236090,4303_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se där... ytterligare en modell av 42:an då. Tycker inte heller att den ser ut som den på bilden i brochyren, från -67. Lite mysko. Men den första brochyren på 42:an verkar inte heller ha det riktiga dubbelskrovet: http://www.cremo.se/kataloger/modeller/pages/42-s1.htm

Dina sittplatser i helplast kanske har kommit till efteråt av någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...