Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
j_bk

FAST TANK. Hur gör man????

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en ny båt för säsongen, nämligen en silver hawk 520 från -97 med en 90 hk också från -97. Till det har jag en fast tank och nu är det så att den ska vinterförvaras i en lada. Men frågan är, ska man fylla upp tanken innan man vinterförvarar den eller ska man tömma den på bensin? Såg någon tråd här där det pratas om att man ska använda K-Sprit men jag blev aldrig riktigt klok på den tråden. Snälla hjälp mig :)

Tack på förhand! Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Är du orolig för att bensinen ska tappa i kvalitet och därmed orsaka sk spikningar i motorn, ska du tömma tanken så mycket det går.

2. Är du orolig för kondens, ska du fylla tanken helt, alternativt använda k-sprit i tom tank.

3. Är du orolig för bensintjuvar, se punkt 1.

 

Själv kör jag tomt så mycket det går och häller i en flaska k-sprit. Fungerar alldeles utmärkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är 5% etanol ( dvs k-sprit) i bensinen så det är helt onödigt med tillsatts.

Dock verkar det råda delade meningar om man skall ha full tank eller vad som nu återstår när man tar upp.

Jag hade halvfull i vintras... Får se vad det blir i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera har ju även bensin blivit en färskvara varför det är nog bäst att på hösten ha en så tom tank som möjligt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..eller så ignorerar man frågan helt och gör precis som på landbacken med grejer som bensindrivna  gräsklippare/trimmers m.m..= det som fanns kvar i tanken var det man ställde undan, ingen tanke på vinterförvaring.

Ta-mig-tusan när våren kom och gräsmattan skulle klippas så startar oftast klippar'n med samma bensin som man tankade året innan..men båten klarar inte samma sak...hmm.. Foten


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag är nog böjd att hålla med, t om min griniga Italienska motorcykel är inte mer grinig än annars på sommaren när den startas på gammal bensin efter vintern. Likså gräsklipparna (3st), snöslungan mm går utmärkt på förra årets bensin.

Jag fyller tanken full och kör dessutom utombordaren med bensin med konserveringsvätska från separat dunk när jag spolar ur den med färskvatten. Sen är det klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en flaska fuel systemtreatment o stabilizer så kan du låta bensinen vara kvar i tanken den håller bränsletfärskt o förhindar fällningar o beläggningar i bränslesystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som mc-mek och det är inte helt ovanligt att vi får in (förgasar)hojar som inte startar på våren men oftast räcker det med att byta stift och dränera förgasarna. Detta är endast förgasar maskiner och aldrig på insprutare... Hade jag haft en förgasar motor på båten så hade jag bara strypt soppan (kopplat loss slangen/klämt den) och låtit motorn gå på tomgång tills den stannar med spolmuff. Efter det så blir det konservering genom stifthålen och byte olja/filter växelhusolja. Och sedan efter det tilta ner motorn så att vattnet rinner ur. På en insprutare så är det Fuel treatment and stabiliser som gäller till bensinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det fungerar lika bra på en förgasarmotor,o tänk på de det är även bränslet du har i tanken det håller sig färskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...