maskon 0 Postad 4 September , 2009 Umeå-Vasa ett par gånger i veckan. Vad ska man då ha att åka i? Driftsäker, sjöduglig och hyfsad bränsleekonomi... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 4 September , 2009 Låter som hyttbåt, inombordare - diesel, kanske aluminium? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maskon 0 Postad 4 September , 2009 Kankse det... All input är välkommen eftersom jag just börjat fundera. Jag är stolt ägare till en träeka sedan tidigare, så detta blir helt nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 September , 2009 Du får nog skaffa en ordentlig sjöbåt med all navigationsutrustning. Det är 100 M fram och åter. Ska du göra det två gånger i veckan utan att tänka på väderläget måste du ha ett riktigt monster. Där faller bränsleekonomin. Bränslekostnaden blir runt 2000 kr per resa om man räknar med 1,5 l/M. Även ekan med utombordare hamnar runt tusenlappen per resa. Med en bränslesnål snipa t.ex skulle det ta 20 timmar fram och åter. Kostnad 400-500 kr/resa om den drar 0,3 l/M i bästa ekonomifart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 4 September , 2009 Håller med, tänker spontant på de båtar som brukar kallas sjöjeepar, som finns från 25 fot och uppåt. T EX Minor Offshore 25, Paragon 25 och Targa 25.1, som testas i Båtnytt 3/2009. Pris med VP-D4 300 hk diesel för dessa båtar nya är 1,2 -- 1,4 miljoner kr. Förbrukning kring 30 knop ligger mellan 1,20 och 1,28 liter diesel per sjömil. Om 100 sjömil ToR stämmer så blir det alltså cirka 125 liter diesel och med ett pris hos sjömacken på 13 kronor = 1625 kronor enbart för bränslet. Billigare och mer vilsamt att ta färjan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maskon 0 Postad 5 September , 2009 Ok. Får väl sikta på ett monster och se vad det blir. Mer än en miljon käns dock lite onödigt dyrt bara för att åka till jobbet. Färjan är oduglig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 5 September , 2009 Segmo 30/31 eller Smuggler är ett hett tips. Tex, http://www.blocket.se/stockholm/Segmo_30_23385699.htm?ca=12&w=3 Kasta ut all lös campingutrustning så går den billigt. Själv åker jag rysk Volga 70, (se sjöbod) drar 0,6 i 25-30 knop och är grym i hårt väder. Inte så vanlig på blocket dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 5 September , 2009 Nåt som du kan smuggla snus i utan att bli fast :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
961118 0 Postad 30 November , 2009 kolla targa 25.1 det är en bra båt som tar nästan all sjö. I den finns det dessutom toa kök och sängar för fyra personer och går runt 35-40 knopp. motor: 165-271 kw 225-370 hp bensintank: 420 L l.o.a: 8.38m (27,5) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 30 November , 2009 Bella Falcon 26. Du kan komma ned i litern per sjömil... Eller så blev det snikvarianten Buster och flytoverall...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 4 December , 2009 Masmar 31, Segmo, TG King bra båtar som man färdas både billigt och bekvämt i. Segmon är en liten favorit med en Yanmar 300 så åker du billigt och snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BellaFalcon 0 Postad 8 December , 2009 Tror inte Bella Falcon är rätt båt för dig. Har en själv och den har inte riktigt sjöegenskaperna för öppna vatten vid sjögång....du vill nog inte vänta in vädret heller antar jag. En meter för kort och alltför fylligt förskepp för att klara hög sjö med fart - för att inte tala om all inredning som med tiden lär skaka loss för dig. Segmo med minimalt med inredning och Diesel är nog ett bra alternativ. Är kalasnöjd med min Bella, men pendlar då inte över öppet hav som du planerar göra Senast ändrad av BellaFalcon | 08 december 2009 | 22:29 Senast ändrad av BellaFalcon | 08 december 2009 | 22:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarSandberg 0 Postad 3 Januari , 2010 Det där med att Falcon 26 inte klar havsjö jämnfört med med Segmo 30 håller jag inte med om, jag har själv en Falcon 26 med KAD 44EDC och min granne på ön en segmo 30. Han viker sig före mig, nu för tiden. Generalfelet på Falcon 26 är att den har för små trimplan. Gör som jag byt till större trimplan ( i mitt fall ett par havirerade Segmo 30 trimplan). Orginal på Falcon är 9x12 varav halva timplanet inte kommer ner i vattnet på grund av steget. Segmo trimplanet är 12x18 och redan detta gör enorm skillnad. till detta har jag ökat på dessa till att nu vara 12x24 (med Bennets välsignelse). Tidigare var trots 260hp båten svår att få upp i plan och ville ramla ur planet vid 17-18 knop. Nu planar hon snyggt ned till 7 knop!! Samt att hon går som en dröm i havsjö i 17-20 sec i ca 20 knop. Gör det med Segmon så ska ni se att ni får en riktig resa. MAO håller man ner nosen på Falcon 26 så klarar hon havssjö elegant. I övrigt är allt bättre på Falcon 26 jämfört med Segmon och sist men inte minst undvik Yanmar dielarna med Mecruser drev. då dessa inte klar belastningen från denna starka diesel. Studera sälj annonserna så finner ni att dreven är bytta vid 300timmar eller mindre. Det nya 3X drevet är fint men fanns inte då. Skälet till att Segmo Pelle bytte till Volvo D serie vara alla Macruser drev ras. Min granne har bytt motor och drev till KAD 300 samt volvo DPX drev. Angående trimplansbyte se bifogade bilder. fler bifogas på begäran. Mvd Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 4 Januari , 2010 Delta bör vara ett bra alternativ till pendlarbåt.. 25:an körs i marchfart på 0,8/nm.. 32:an är säkert en trevligare körbåt då den är större, drar 1,2/nm i 30 knop. 25:an hittar man för mellan 500 och 600,000 kr med en Penta diesel 32:an hittar man för 1,2-1,3 ungefär med Penta D6 Snackat med folk som aldrig dragit av för hög sjö i Delta 32, bara tryckt ner fören.. Skall du ha båten som en pendlarbåt lär du säkert köra mycket även när vädret inte är 100, kallt å jävligt - då vill man ha ordentligt med värme. Inombordare! Lyckatill! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BellaFalcon 0 Postad 7 Januari , 2010 Intressant betr trimplanen. Har själv KAD43 och standard trimplan. Min båt planar upp snabbt tycker jag, men i 7 knop så är den långt ifrån planande.... Gör trimplansstorleken stor inverkan även om vinden ej kommer från sidan? Det tag menar är att om man vill stå på i sjögång och trycker ned nosen genom att trimma in drevet så borde det väl ha samma effekt såvida sidvind ej föreligger? Känns fortfarande för mig som att skrovformen (läs förskeppet) på Bellan inte är optimerat för tuff havssjö....en snabb jämförelse med skrovet på t ex en racebåt a´ la Smuggler visar ju dess betydligt längre/smalare förskepp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 8 Januari , 2010 En annan sjövärdig snikvariant kan vara Yamarin 64. Med 150 hk 4t drar den klart under litern i ca 25 knop. Toppar ca 40. En dryg timme till Wasa vid fint väder å lite mera gas - eller så lite lugnare på 1,5 till 2 timmar. Ska vi ta en provtur till våren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarSandberg 0 Postad 12 Februari , 2010 Angående nosen och motsjö, Som sagt jag och min granne med Segmo 30 kör varje helg över mysingen i alla väder och jag kan lova dig att med mina trimplan så har du inga problem att hålla ner nosen och då går hon som tåget. DEt har hänt att min vän med Segmon ringt och sagt att han valde en väg innanför Henriks grund för att unkomma motsjön vilket jag inte fann någon anledning att göra. Sätt dit riktiga trimplan så får ni se det blir den båt den förtjänar att vara. Slå en signal om ni du behöver tipps eller fler bilder. 0703 76 40 04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MN10 0 Postad 13 Februari , 2010 Varför åka på vattnet? Om vi tänker på avstånd, klimat, prislapp för båtar i denna klass så kan man lika väl satsa på; flygcertifikat: 100 K Sek Flygmasking (något klassiskt som en PA-28): 300-600 k Sek. Räkna med 900 sek/h inkl kostnad för flygplansinköpet. Du kan såklart hyra istället för att köpa också. Du åker då i 130 knop, bättre skyddad och till en lägre investeringskostnad än båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser