Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
thomas-marine

Efterlyser tips och råd inför köp av segelbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är ett par i medelåldern, som bestämt oss för att köpa segelbåt. Mannen i huset är segelvan och har seglat mycket förr. Jag är helt ny, men tycker att det är underbart.

Men vi har inte kommit fram till vilken slags båt som passar oss bäst och skulle vilja ha lite tips, råd och förslag. Min man har artros, vilket gör att vi behöver en båt som är lätt att röra sej på=inte för smal. Rymlig sittbrunn, gärna dinettelösning,sjösäker(det var mitt önskemål)Glad ca 27-30 f, ej träbåt, i prisklass upp till max 60.000 ca. Vi seglade en Maxi 68 i sommar och den tyckte vi inte om alls. Det vi har funderat på är Tur 80 eller vega, men kom gärna med förslag på annat. Tack på förhand Thomas och Marine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni är i samma sitts som mig, så jag kommer också att lyssna  Skrattande

Själv köper jag gärna en komplett båt men med riktig synkig inredning, renovering är för mig ett stor nöje och tidsfördriv. Tittar på ungefär samma båttyper och håller med dig, en sjösäker ligger högt på listan men lite komfort är aldrig fel.

Senast ändrad av Sueco | 04 september 2009 | 16:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips är att lägga en sökning på Blocket, segelbåtar i ert område, pris mellan 40-80 kkr. Kolla sedan vad som dyker upp, gå sedan in på Sailguide och läs på om båttypen verkar vettig. Tänk på storleken på förseglet, inte kul att skota nästan 30 m² genua med artros kan jag tro.

Båtar i den prisklassen som är ganska rymmliga är ju t ex Vega, Tur 80, Becker 27, Maxi 77.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med, försök undvika båtar som vill ha stora försegel för att röra sig framåt i lättare vind. Detta diskvalificerar väl tyvärr många 70-talsbåtar med masthead?

Det bästa är kanske att leta efter en båt med partialrigg som seglar ok med en ganska liten fock och sedan göra den självslående?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

>Trevlig långkölad havskryssare.
Fina klassiska linjer, stor härlig sittbrunn.
Mastheadrigg i glasfiber. Fyra kojplatser, pentrydel vid nedgång men ej utrustat, ingen toa.Stålvagga
Äldre segel i hyfsat skick.
8hk utombordare.
Vire inombordare finns men ej i fungerande skick<

Är snygg men:

Masthead = stora försegel.

Ingen utrustning i pentryt= kostar.

Äldre segel, hyfsat skick= bör köpas nya =dyrt.

Inombordare trasig och utombordare finns= man har inte velat kosta på båten en lagning eller ny inombordare och låter dessutom den gamla vara kvar och ta bra stuvutrymme.

Verkar som denna båt ägts av folk som inte haft så stort intresse av att lägga ner pengar och möda i att hålla den i skick.

Avråder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för de fina synpunkterna, det väckte vissa tankar Glad jättetacksamma för alla råd och synpunkter vi kan få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle vara intressant att höra er åsikt om Tur 80:an för 49.000 på blocket. Och vad ni anser om fönstret i skrovet bl.a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Indran:
Viren är lättmekad och en helrenovering kostar en spottstyver hos t ex KA Marin (fick uppgift på 12-15 kkr för några år sedan om man skeppade dit motorn) som kan Vire. Motorn väger bara 65 kilo och är lätt att lyfta ur. Tycker det verkar vara en lätt match att fixa om man orkar, däremot kan man nog pruta hårt eftersom många resonerar som CiaR.

Fundera på istället om ni orkar underhålla träet utvändigt. Inget större besvär om man är frisk, en nerslipning och ett lager lack varje vår om det inte är dåligt.

Indran har en genua I på 24 m², alltså inte så jättestor. Partialriggat betyder inte alltid små försegel, precis som masthead inte alltid betyder stora. Indran är en 60-talskonstruktion, då var förseglen mindre än på 70-talet i förhållande till storseglet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...