Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Speedyswede

Vinterkonservering av Honda snurra

Rekommendera Poster

Har en Honda 50 som ska vintras in framöver. Funderar på det här med vinterkonservering av motorn. Det klassiska förfaringssättet är ju att man kör motorn varm och sedan pyttsar in en liten skvätt motorolja i cylindrarna och kör runt på starten. Men manualen säger inget om vinterkonservering. Är det så att det inte behövs på en modern motor med moderna beläggningar på cylinderväggarna?

Sen är det ju det här med om man ska byta olja på hösten eller våren. Söker man runt bland trådar så verkar det vara 50/50 i uppfattning vilket man ska göra. Själv lutar jag nog åt våren. Ett visst slitage på oljan sker väl aven under stillestånd genom oxidation? Låter det vettigt? Byter man på våren så är ju oljan 100% fräsch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om nya Honda-motorer har andra, mer magiska beläggningar på motordelarna jämfört med exvis Suzuki som jag kör, för i manualen till min nu 1 år gamla motor är konserveringsolja obligatoriskt. Förmodligen eftersom tillverkaren vill kunna friskriva sig mot alla tänkbara garantiskador som skulle kunna härledas till kondensfukt och påföljande oxid i motorn.

Angående oljebyte: skälet till att man byter på hösten är att man vill bli av med eventuellt kondensvatten i oljan och framförallt utfällda slaggrester som annars eventuellt skulle kunna slita på motorn under stillaståendet. Men riktiga motorfantaster byter två gånger – en på hösten och en på våren. Just för att ha en 100% fräsch olja, som du säger. 

Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...