iceman356 1 Postad 3 September , 2009 Jag ska renovera min sjövattenpump för det är lite sliten axel på den och droppar lite vatten.Jag kommer att byta axel,mässinhylsorna,packbox och plana av locket. Någon som vet hur man får bort mässinghylsan som sitter i locket på pumpen ? Den sitter i en AQ131A men det är samma pump som sitter i: AQ140A,145A,B,151A,B,C,171A,C,230A,B,250A,B,251A,BB140A,BB145A mm Mycket tacksam för hjälp /Tomas (sthlm) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stator 0 Postad 6 September , 2009 Förösk hitta en grov skruv som dun kan pressa in i hylsan. Så gjorde de på Pentaservice en gång. Själv brukar jag knacka bussningen med en vass mejsel och på så sätt klyva den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stator 0 Postad 6 September , 2009 Förösk hitta en grov skruv som dun kan pressa in i hylsan. Så gjorde de på Pentaservice en gång. Själv brukar jag knacka bussningen med en vass mejsel och på så sätt klyva den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 10 September , 2009 Jag använde en gängtapp för att driva ut mässinghylsorna och det gick kanon. Men nu ska jag montera tillbaka de nya ! Måste man pressa in dem eller kan man driva på dem med en lagerpåslagare försiktigt ? Det följer med 2 st packninger till impellerlocket, en i papper och en i plast/gummi ! ska man använda båda eller vad ?? Något annat man bör tänka på när man monterar impellerhuset ? Mycket tacksam för tips Senast ändrad av iceman356 | 10 september 2009 | 21:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 11 September , 2009 Du kan driva in bussningen med en träbit som du slår försiktigt på med hammare. Var noga att kolla att du kommer rakt. Jag tror bara du ska använda papperspackningen. Den andra är nog för att passa fler motorer. Passa också på att byta medbringaren bakom pumpen om den är rostig eller gummit sprött. mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 11 September , 2009 Tack för snabbt svar. Medbringare har jag köp ny så den skall också bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser