Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Gäst mogge1

Utombordare vill inte gå efter snöre i prop.

Rekommendera Poster

Gäst mogge1

Tjena,
Vi har en gammal utombordare som gått bra under flera år.
Häromdagen så fastnade en tjock tamp i propellern och den stannade.
Jag vickade upp motorn och tog bort tampen och drog igång motorn igen. Då gick den bara 20 sekunder så la den av. Sen går den inte igång nå mer. Den tänder på startgas men startar aldrig upp.. Kan det ha hänt något med soppa pumpen? Är det bara en tillfällighet ?
Tips på vad man kan prova med tas varmt emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den stannade tvärt från höga varv så kan möjligen kilen till svänghjulet gått sönder. Billigt att fixa, men kräver en avdragare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför gick den några sekunder efter stoppet med repet om kilen brast då?

Det är en smart idé annars. Det blir ju ett häftigt stopp med ett snabbsnurrande svänghjul när det är ett kraftigt rep. Men propellerns slirnav borde ta upp den värsta energin. Det sitter ju en gummigrunka i propellern som slirar när propellerns vrid överstiger högsta normala moment.

Är det en liten rackare utan slir-nav i prop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls en orimlig tanke att kilen i svänghjulet fick sig en kyss och knäcktes.

Varför gick den några sekunder efter stoppet med repet om kilen brast då?

Även om kilen knäcktes så kan den ha hållit svängjulet på rätt plats en stund, vilandes på knäckgraderna om man säger så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mogge1

Tack för svaren !!
Det är en liten rackare och en jättegammal motor ..
Tvivlar på att det är några finesser på den..
Jag är ganska dålig på motorer själv..
Ska man lämna in det eller var börjar man om man vill kika om kilen kan vara av?

Borde den inte tända till även utan startgas om det var detta felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom startgasen har lite andra egenskaper än bensin/luftblandning så kan motorn tända till även om tändläget är galet.

Det är lite vanskligt att ge några funkar alltid tips eftersom man inte vet de exakta förhållandena, det är ju tex. svårt att veta om det ens är kilen som gett sig, det kan ju också  vara så tokigt att vevaxeln är knäckt .

Några fulknep som kan vara värt att pröva. Du kan ju börja med att att helt enkelt ta tag i svänghjulet och vrida på det mot cylinderns kompression och känna om du upplever ett glapp. Det kan ju vara så att kilen släppt helt och hållet och i så fall lär du känna det men det kan ju också vara så att svänghjulet tagit fast i brottytorna och då känns det stumt.

Nästa steg blir att dra av svänghjulet. En avdragare som tidigare nämnts är helt klart att föredra.

Om du dock har svårt att hitta en lämplig avdragare finns det ett annat sätt men jag råder dig att vara försiktig.

Om du har en medhjälpare och kan kila under svänghjulet med ett par skruvmejslar så att svänghjulet sätts i spänn så kan man med milt våld få svänghjulet att släppa. Börja med att lossa muttern till svänghjulet och men skruva inte upp den längre än den glappar något från svänghjulet. Be sedan kompisen sätta svänghjulet i spänn medan du ger muttern ett par knack med en lagom stor hammare. Blir det ett distinkt och stumt ljud kan man anta att kilen sitter, hör du ett klonkande ljud är svänghjulet löst. Om det inte funkar att spänna under svänghjulet eller om det är risk att du bryter sönder något så pröva istället med att en lyfter hela motorn i svänghjulet och håller denna medan den andre ger muttern några hammarslag. Med lite tur kanske svänghjulet lossnar. Var dock aktsam, hela motorn kan dråsa i backen när svänghjulet lossnar...

Vill poängtera att det är måttligt våld som gäller, är du det minsta tveksam så ta inga risker eftersom det ofta är lättmetalldetaljer runt motorn som inte tål att man bryter i dem allt för mycket. Vevaxeln mår heller inte bra om man inte kan stumma upp svänghjulet, kraften från hammarslaget belastar då lagren i motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du se brytarspetsen så har du möjlighet att se om kilen gått av vilket är troligt fel.

Om du stoppar ner en pinne eller t.ex en skruvmejsel i tändstiftshålet så känner du kolven. När svänghjulet vrids så ska brytaren öppna när kolven är nästan högst upp, ett par mm ifrån högsta punkten ska brytaren öppna.

Man ska helst ha en avdragare men jag brukar slå till på muttern som skruvats upp några varv så att axeln inte nitas. Svänghjulet ska då lyftas upp ifrån det nedre läget i lagerglappet. Det brukar finnas ett par mm glapp mellan övre och undre läget och då har motoraxeln möjlighet att röra sig dessa mm när man ger centrummuttern ett slag.

 



Senast ändrad av forgus31 | 03 september 2009 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mogge1

mycket vettig information här. Ska ta med mig en kunnig vän att kika på detta.
Det kan även bli så att vi lämnar in den hos någon mekaniker.. :)
Tack så mycket för alla tips och råd !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...