boppen 0 Postad 3 September , 2009 Hallå! Har en Honda 25hk, som efter några år i garage inte kyler som den ska längre, inget vatten ur skvallerröret och motorn går varm. Nu har jag tagit upp den på land och kör med såna spolmuffar som man sätter över vattenintagen. Har bytt impeller (den gamla såg helt ok ut också) men den går fortfarande varm, och som jag förstått det ska kylvattnet komma ut med avgaserna i mitten av propellern? Tar jag bort termostaten och kör så kommer det efter ca 10-20 sekunder ut vatten där termostaten skall sitta vilket tyder på att impeller och så funkar som det ska, värmer jag vatten och lägger i termostaten öppnar den vid 70-80 grader nånting, den är märkt 72 grader så det lär väl stämma. Har även satt tillbaka kåpan över termostaten utan att ha termostat där men den går ändå varm, nån som har ett tips om vad det kan vara? Om jag häller vatten där termostaten skall sitta borde det ju rinna ut nere i riggen om allt är som det ska? /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 3 September , 2009 hade en evinrude som var likadan,jag tog en ståltråd o pilla länge i hålet där vattnet ska komma,sen tog jag av växelhuset o blåste i röret o hålet där vattnet ska komma med kompressor,det borde funka o blåsa i ett hål där termostaten sitter,antagligen har det ärgat o blitt skit från termostaten o ut,man kan få hålla på en bra stund o pilla o blåsa,lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boppen 0 Postad 3 September , 2009 Aaahhh ... ska prova med lite tryckluft! Det borde ju pysa nere vid propellern om allt går rätt till, visst är det efter termostaten som vattnet går runt i blocket och sen ut? Dock så var vattnet så sprutade ut när jag tagit bort termostaten rätt varmt så det verkar ju ha gått lite genom blocket iaf? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 3 September , 2009 ja det borde gå från impellern sen blocket o sen termostat o sen ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boppen 0 Postad 3 September , 2009 Aha, det var därför vattnet som kom ut där termostaten ska sitta var varmt, för att det gått genom blocket, det är ju bra på ett sätt, då är det ju kortare sträcka som det kan ha satt igen, kan prova dela på riggen också och se om det kommer ut nåt där, kan ju vara längst ned det satt igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boppen 0 Postad 3 September , 2009 Hmmm ... tar jag ut termostaten och häller vatten i det hålet där termostaten är instucken rinner det ut i några dräneringshål nedanför impellern - det borde ju vara ok. Häller jag vatten i det andra hållet, dit vattnet kommer när termostaten öppnar rinner det ut vatten genom propellern, det borde ju också vara ok??!!! Renasde ur skvallerröret nu också, det givk inte blåsa luft igenom det men nu gick det ok också. Kan det vara spolmuffarna från Jula som inte sluger tillräckligt tätt, så att motorn inte får tillräckligt med vatten? Men det konstiga är ju att när jag kör med termostaten borta pumpar det ju ut avtten där den ska sitta???!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 3 September , 2009 prova att ta bort termostaten o kör den utan,och prova även att köra den i tunna eller i sjön,har hört det förut att med spolmuffar kommer det inget vatten men med tunna fungerar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boppen 0 Postad 4 September , 2009 Precis! Var det sista jag gjorde igår, skickade Julas spolmuff in i n åt hörn och släpade fram en tunna, då gick den ju klockrent, inga problem alls med överhettning - så det jag lärt mig av det här är att först kolal munstycket på skvallerröret, det var nämligen det enda som var fel ;-) Impellerbytet var helt i onödan, och engagemanget i kylningen berodde bara på spolmuffen! Jaja, nu blir det sjösättning få vi se om man hinner ut en gång i år iallfall innan den ska upp! Tack för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 4 September , 2009 ja gott att det löste sig,impeller är ju gott att veta att den är bra nu så slipper du o byta den på några år,lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser