Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Magnum81

Ny båtägare, stora problem mercruiser...

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte en båt i våras, en Bayliner 2155 med en mercruiser 4,3 V6 och har nu stora problem med motorn. Det började med att topplockspacningen blåste mellan 1ans olch 3ans cylinder. skruvade bort topparna och bytte alla packningar. Såg då att 1ans kolv var lite nött i mitten, men det är så lite, så det är ingen fara. Lämnade iväg toppen på planing och sedan skruvade jag ihop motorn igen. Ställde in ventilerna efter Custom racings förslag, och ställde in tändningen. Åker ut och tar en provtur med båten, och den funkar kalas i 5 min, sen gick motorn mycket dåligt igen... Tog komp.prov och ingen komp alls i 1ans cylinder... skruvad isär och fick se ett hål i kolven. Vad beror det på???

post-10011706-1394236086,2344_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det troliga är att det är överhettning.Det i sin tur kan bero på olika saker. 

För mager bränsleblandning,felaktig tändinställning,för lite oktan är några orsaker som gör att den kan börja spika och gör den det för mycke så kan det se på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte med vanlig 95 oktan i dessa motorer? Mager bränsle blandning och fel tändning, borde det inte vara så på alla kolvar då?

Överhettning kan jag tänka mig att det blev när packningen gick och kolven var lite misshandlad, men nu hade jag gjort rent kylkanalerna i toppen, då dessa var helt igentäpta runt tändstiften.



Senast ändrad av Magnum81 | 03 september 2009 | 15:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det synns ganska tydligt att färgen på den haverade kolven är ljusare. Skulle nog tro att du har vatten med i förbränningen i den cylindern.

Ren överhättning orsakat av dåligt flöde på vattnet brukar inte ge genombränning på kolvtoppen.

Fel tändläge och fel bränsle/luft blandning kan ge dessa skador. tycke det ser ut som spiknings skador på kolvtoppen.

Fel bränsleblandning, mager,  blir det med vatten i förbränningsrummet.

Du har ingen spricka i toppen eller en dålig avgaslimpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen spricka i toppen vad jag sett, och det borde ju synas ganska tydligt. och avgaslimporna är ok. Vatten har jag med varit inne på .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att en ev. spricka är synlig. Den kan vara mindre än ett hårstrå.

Sedan så blr jag lite fundersam när jag ser din närbild, den är vad jag förstår tagen med nya topppackningen. Dock så ser den fortfarande ut att ha läckt mellan cyllarna.

Varför blåste packningen från första början? Gick motorn varm eller? Var ettans kolv lika ren första gången?

Vad är det för kylsystem slutet eller sjövatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mager blandning bensin/luft motorn får för lite bensin kan mycke väl vara en orsak.Tillsammans med felaktig tändning.orskar i sig överhettning i förbränningsrummet alltså inte övehettning i kylsystemet i fösta hand.Kör du med förgasare? Kolla att huvudmunstycken är rätt kan ju vara ombestyckad.

kan ju vara flera orsaker som  tidigare påtalats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Detta skall inte kunna hända  om allt är rätt inställt, men nu har du ändrat i motorn och här har du anledningen till hålet i kolven.  Det beror på att du har hyvlat toppen, och sätter tillbaka orginalstiften, stiftet får då ett annat värmetal och bränner som en svetslåga ett hål i kolven, därav det fina  hålet exakt under stiftet , du skall ha et KALLARE stift i och med att du har högre kompression, titta i tändstiftskatalogen och välj ett kallare stift.Har sett att du fått många olika svar men detta är nog det troliga tillsammans med rätt inställd förgasare och tändning. Jag köpte en bil för 20 års sen som toppen var nertagen på som jag inte visste om,och satt dit nya stift (orginal) och exakt samma sak hände mej då och fick då vetskap om detta med att ha ett kallare tändtift när toppen är hyvlad.men det är inte lätt att veta. lycka till.



Senast ändrad av zierra88 | 03 september 2009 | 17:31



Senast ändrad av zierra88 | 03 september 2009 | 17:44



Senast ändrad av zierra88 | 03 september 2009 | 17:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen är planad 0,4mm, motorn är sjövattenkyld. Kolven var något blankare än de övriga, med en liten urgröpning där hålet är nu. Om det nu är så att det är stiftet som har gjort det, borde det inte vara på alla kolvar då? Och det är en förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Nej, 0,4 låter inte mycket men kan kanske vara tillräckligt tydligen.du får ju högre kompression i vilket fall som helst det finns ju olika tjocklek även på topplockspackningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Custom racing som planade toppen sa att 0,4 mm var inge problem, efter 1mm skulle ma börja tänka om. Upp till 1 mm var inga problem, då det är ganska bra tollerans på cheva motorer, men då inte pga komp, utan snarare att insuget skulle passsa sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. visst kan man plana en topp. det är inga problem, se till att du får insugningröret tätt, och sätt dit KALLARE tändstift så ska du se att det blir bra.det är dumt att bränna hål i en kolv en gång till



Senast ändrad av zierra88 | 05 september 2009 | 07:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...