Apex 0 Postad 3 September , 2009 Jag fick höra att Uttern skulle lägga ner sin tillverkning i Skelefteå. Är det någon som vet om detta är sant? Vi funderar på att köpa en ny Uttern men kanske bör tänka om ifall Brunswick beslutat sig för att lägga ner varumärket.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 3 September , 2009 De lägger ner tillverkningen i Skellefteå men inte ner märket. http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3370805.svd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 3 September , 2009 Bara det inte blir som för märket Örnvik, dom tillverkas väl idag i Polen. Utan att ha något belägg för det, men jag misstänker att om det händer så lär väl andrahandsvärdet försämras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 3 September , 2009 Tråkigt men sant. Utterns problem beror inte bara på lågkonjunkturen. De har enligt mig inte hängt med de senaste åren och inte släppt tillräckligt intressanta modeller. Sedan har väl detaljkvalitet och finish inte blivit så mycket bättre när konkurrenterna ständigt bättrar sig. Enligt min åsikt var den sista riktigt intressanta och lyckade modellen 6402, nuvarande S64 som kom typ -99. Samtliga konkurrenter så väl svenska som finska har spottat ur sig modernare och intressantare båtar till bättre priser än Uttern under 2000-talet. Tråkigt att de nu med flyttar tillverkningen till Polen och sannolikt riskerar samma öde som Örnvik. Men inte oväntat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 3 September , 2009 Uttern har de senaste åren kommit med flera nya modeller. Mina teorier Uttern likt flera andra tillverkare lider av för få sålda enheter med problem att slå ut utvecklingskostnader och därmed dyra produkter med för liten vinst. (jämför även SAAB bilar) Då blir alltförofta att man försöker rädda situationen med flytt till lågkostnadsländer och blir kanske slutet då även kvalitet ofta blir lidande. Trist då Uttern är fina båtar med bra kvalitet förutom några plumpar. Men då får väll alla som föredrar billiga produkter från lågkostnadsländer som de vill och ut åker arbetstillfällen igen. Undrar vem som ska jobba i det här landet om allt ska ut? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Speedyswede 0 Postad 4 September , 2009 Det är väl därför Sandström (ursprungliga Uttern) har plockat in A51 och A56 i sitt eget sortiment. Dom har ju hela tiden tillverkat dessa till Uttern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apex 0 Postad 4 September , 2009 Jag hittade det här med: http://www.folkbladet.nu/?p=149612 Senast ändrad av Apex | 04 september 2009 | 09:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esteve 0 Postad 4 September , 2009 Uttern har de senaste åren kommit med flera nya modeller. Mina teorier Uttern likt flera andra tillverkare lider av för få sålda enheter med problem att slå ut utvecklingskostnader och därmed dyra produkter med för liten vinst. (jämför även SAAB bilar) Och detta volymtapp beror väl på något? Jag tror, precis som Thundergod, att Uttern inte varit nog intressanta på marknaden. De, framförallt finska konkurrenter, som man oftast jämförs med har sprungit ifrån med intressantare modeller och bättre marknadsföring. Med tanke på Kronans värde i förhållande till Euron, så borde en svensk båttillverkare (på tå) kunna konkurrera med dessa på ett bra sätt om man har tillräckligt intressanta produkter. Senast ändrad av Esteve | 04 september 2009 | 10:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser