Lunde 0 Postad 3 September , 2009 Jag letar Örnvik 535 och flertalet har rätt gamla utombordare. Jag har bl.a hittat en båt med Johnson 140 hkr från 1979 och en med Yamaha 200 hkr från 1987. Jag håller för tillfället på att sälja min Ancas med en pålitlig B20 och den går ju i alla väder, men går det att lita på gamla utombordare? Finns reservdelar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 3 September , 2009 Reservdelar är det nog inga problem med. Går det att lita på sin fru? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 September , 2009 Beror väl på underhållet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 4 September , 2009 Har bara erfarenhet av gamla Yamaha, Johnson och Mercury. Samtliga dessa har gått och gått rent maskinmässigt. Det man oftast åker på är att täta om växelhus, byta bränslepumpar, justera förgasare etc. Dvs löpande underhåll och delar som slits ut. Det är sällan motorn bara rasar pang bom mitt på havet. Däremot kan det vara kinkigt att lämna bort på service. Vissa verkstäder vill inte åta sig för gamla motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 14 September , 2009 Hej! Generellt sett är gamla utombordare rätt pålitliga, bla ett resultat av relativt få rörliga delar. Enkel konstruktion som ger få felmöjligheter. Om de startar och får olja brukar de gå tills man stänger av dem eller bensinen eller oljan tar slut. Eller kylvattnet. Innan du köper kolla att kylvatten sprutar ut genom skvallerhålet, kolla så att den går lätt att svänga, kolla att styrspindeln inte är sprucken, kolla att oljan i växelhuset är OK. Om motorn har separatoljesmörning, kolla att den drar i sig ilja. Om jag köper en så pass gammal utombordare skulle jag byta kylvattenimpeller (sitter innuti riggen, rätt enkelt att byta), då är du väl försäkrad mot kylrelaterade problem. Vidare skulle jag snarast trycka in fett i alla nipplar samt dra av propellern och fetta in propelleraxeln. Nackdelen med dessa gamla motorer är att de ryger rätt ordentligt, speciellt efter start samt på tomgång. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 14 September , 2009 Om du köper en gammal motor se då till att ha pengar på banken, för förr (men inte senare) måste du köpa en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille_T 0 Postad 16 September , 2009 Varför är alla gamla HT-örnvikar så ofta övermotoriserade? Finns ju knappt några andra gamla HT modeller runt 5.5m med dessa motorstorlekar, skulle va fjordling då. Eller har de otroliga skrov som klarar detta, 200hk på 4 meter vattenlinje. (Bara en parantes) Annars så är en välhållen gamal 2T motor inget generellt problem, men kolla som ovanstående påpekat samt även glidbanor till växel och gas på motorn, lite slitet får man räkna med men de ska självklart vara hela, kolla även att propelleraxeln inte glappar i sidled, ska vara stum annars börjar lagren bli slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 September , 2009 När du kollar en utombordare map kylningen så ska det göras som fullskaleprov, dvs den måste sitta på en båt och köras med full effekt hellst. Kylningen kan gå bra i en tunna som säljaren har och visar motorn i men när man belastar motorn kan en igensatt kylkanal börja ånga ut vatten och störa kylningen så det mest blir ånga som kommer ut ur skvallerhålet. Köper du motorn utan att testa detta så skriv ett förbehåll att du får lämna motorn tillbaks om den inte är OK vid ett test på en båt. Jag åkte dit på denna luring en gång. Motorn kylde så fint i tunnan men på båten började den att nysa ur skvallerhålet och kylningen uteblev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
realitybites 0 Postad 16 September , 2009 jag har en gammal 70 talare, evinrude, som har gått och gått.. vi har dessutom en toppen serviceverkstad som bistår med det mesta ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser