Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
labbibia

Konvertera Volvo V6 till båtmotor?

Rekommendera Poster

Howdy.

Efter att tittat runt på blocket en del i jakt på en lite starkare motor än den Volvo Aq 140 som sitter i båten i dag så har jag insett att min budget inte räcker till en sån här:

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V6_Ny_Vortec_ca_225hk_lilla_svanghjulet_20808554.htm?ca=11&w=1

Men, så slog det mig att samma motor ju sitter i en massa gamla Volvobilar, som ex den här:

http://www.blocket.se/ostergotland/Volvo_760_GLE_23358388.htm?ca=11&w=3

2000 spänn!

Men då är frågan, är det någon som har konverterat en sån motor till båtmotor? Vad är det som måste ändras? Kan man använda de kamaxlar som sitter i bilmotorn eller måste de bytas? Går det att flytta över sötvattenkylsystemet från en Aq 140 till en v6:a?

Vore verkligen tacksam för kunniga svar.

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, V6:an i volvon är en Peugeot-Renault-Volvo konstruktion och är inte ens i närheten av USA V6:an från GM på översta bilden, men vist går det att marin konv. alu.v6:an i volvon också, lite tålamod o tid o pengar så....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej nej och åter nej. Det är för det första inte lika motorer, går inte ens att jämföra. Vortec V 6:an är en GM i grunden och har aldrig suttit i en Volvo. Volvo760 motorn är en PRV V6:a och den motorn är inget att hänga dit i en båt. den klarar knappt av att vara bilmotor. PRV:n har en mängd brister som gör att den inte lämpar sig i marin miljö, har aldrig sett eller hört talas om att någon ens försökt att marinkonvertera den. (PRV= samarbete mellan Peugeot, Renault och Volvo= totalt misslyckad maskin) Vanliga fel nergångna kammar pga otillräcklig smörjning, fodersjunkningar pga överhättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

wetallt och Gelis.

Tack så mycket för svaren.

Tillbaka till tankesmedjan alltså?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...