Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Sprodj

Avgaskrök till 100-drev

Rekommendera Poster

Hej, har nu äntligen börjat plocka ner båten för renovering. Jag upptäckte igår att dn yttre delen av avgaskröken var sprucken. Jag har ett 100-drev på akterspegeln, och därmed är avgasröret separat från drevet. Jag fann att Volvo inte tillverkar denna detalj längre, men vet någon var man kan finna ett nytt?

Jag har inte demonterat det ännu, så jag har inte närmare studerat kröken ännu. Vet någon om det sitter gängat i den inre delen av kröken eller om det bara sitter med den långa genomgående bulten och i den numera mjuka packningen mot skrovet? Kan man tillveka ett nytt motsvarande beslag?

Att montera ett separat utblås för avgaserna geom akterspegeln lär väl göra att båten brölar ännu mer?

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag förmodar att Du har den sk stöveln som avgas och insug. På den är det bulten som håller ihop yttre o inre delarna. Jag hade problem med röret som går igenom akterspegeln för något år sedan, rosthål i innerkant av akterspegeln. Gjorde en tillfällig lösning med rostfritt rör genom spegeln och fixering till yttre o inre delar med kemisk metall. I höst tar jag ur motorn för en renovering och då har jag bestämt mig för att göra om avgasröret. Skall köpa rostfria rör o krökar o svetsa ihop till ett homogent avgassystem utan risk för rostangrepp med åtföljande vattenläckage. Vattenintaget skall också göras om, monterar en bordsgenomföring med sil och slanganslutning invändigt.Tänk på att inte dra avgasröret rakt ut, det måste vara en böj som går upp över vattennivån för annars är det risk för vatteninträngning till motorn. Under förutsättning att du har avgaskröken på motorn i framkant. Min lösning på problemet innebär att man måste ha tillgång till hjälp med svetsning i rostfritt. Vill Du ta del av min lösning så maila till mig goran.sodergren@glocalnet.net  Hälsning  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att man kan tillverka allt själv om man är lite duktig. Sätt ut ett foto på det du söker. Jag kanske har något liggande här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej
Såg ditt inlägg på maringuiden och nu har jag ett liknande problem och det är att det läcker på insidan vid packningen mot skrovet när jag har motorn igång.
Hur löste du det hela?
Hur satt "halsen fast?
Är det bara en genomgående bult den sitter i (rostfritt?)
Vad för packningar sitter det där? Insida och utsida.
Nu står båten på land och semestern börjar närma sig.

Hälsningar Gurra Borssén

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...