Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
matte69

vad kostar en vinterkonservering på firma?

Rekommendera Poster

40hk yamaha -98, intressant att veta kostnaden för vinterkonservering.

någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar hos en auktoriserad Yamaha-verkstad, så finns det väl inte så många i närheten av där du bor?

Ring till de två närmaste och fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hos någon som kan det bara o gör det rätt! sen om pesonen är läkare eller taxidriver spelar ingen rollFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer. Klarar man att öppna en syltburk så klarar man av att vinterkonservera en utombordare, speciellt en tvåtaktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick pris på 3500 för en 115hk, vet inte om de tar hänsyn till motorstorleken..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorstorleken spelar roll på de flesta ställen. Det blir billigare ju mindre motorn är. En uppskattning för din motor är ca 1500-2000 för vinterservice. Impellerbyte dvs demontering av växelhus kostar extra. Liksom av/påmontering, transport, oljor, material etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa gör det för en flaska whiskey.

Om du vill ha med service så kan det räcka med ovanstående att du har med material.

Vill du att en auktoriserad firma gör det man bör så räcker det inte med frågan om vinterkonservering eftersom de vägrar göra detta om de inte får göra en komplett service. Alltså med oljebyte, filter mm beroende på 4-takt eller 2-takt.

Sedan så beror det på om firman ligger i Stockholm eller på lite mer avlägsen plats.

Skulle gissa på att det kan vara så stor skillnad som halva priset ett bra stycke från Stockholm.

Om man sedan lägger upp lite mer info om sig själv och vilken båt man har så underlättar det för de som ska svara på frågor.

Kostnaden för min båts vinterkonservering med service är 1000 kr de år jag inte byter drevolja och ca 1400 då jag har med det också, inklusive whiskey. På auktoriserad firma kostar detta ca 3000-3500 kr 

Whiskeyn behåller jag självFlört

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man behöver ingen glykolblandning i den motorn. Det står inget vatten i den om man förvarar motorn stående/hängande på båten över vintern.

Enklast är att köra med extra fet iblandning av tvåtaktsolja precis innan man tar upp båten. Säg 5% olja. Då blir motorn konserverad av sig självt.

Det enda man behöver göra då är att tappa ur växelhusoljan och fylla ny. Krävs att man lossar två skruvar...

Dvs för min motor kostar en vinterkonservering 150 spänn. Förstår ärligt talat inte varför man lämnar bort detta och betalar flera tusen. Ok, om det ingår impellerbyte. Då blir det ju en del jobb, men inte annars om vi pratar gamla tvåtaktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betalar 1.800 SEK för en F115 Yamaha på auktoriserad verkstad.

100 timmars/årlig service plus vinterkonservering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte exakt vad det kostar här i småland men vet att för en 5-10 år sedan kunde man kasta sin motor och köpa ny istället var 4 år. Höll den ett år till var det ren förtjänst.
Men det var motorer i 5-15 hk klassen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det här med konservering verkar det finnas många skolor på verkar det som..

Pratade med en handlare och han sade att om man har en 4taktare skulle man se till att allt vatten rinner ur motorn, nertiltad motor (spola ur med muff om den vart i saltvatten)

Se till att strypa bränsletillförseln och kör slut på bränslet i motorn (givetvis med spolmuff)

Byt sedan oljan, klart för vintern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...