Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Lanzar

Problem med Mercury 50 hp 70-tal

Rekommendera Poster

Till att börja med så vill den inte gå på tomgång längre. Efter senaste turen så dog motorn nästan direkt när jag la motorn i neutral. Så länge jag har den i drift med lite gas går den fint. Vi var ute i flera timmar med den och den gjorde så här redan när den var kall. Den känns även lite slö... Använder båten till att dra ring, vattenskidor och wakeboard och det har oxå fungerat bättre tidigare. Nu är det nätt och jämt att jag får upp någon efter båten! Stiften har jag varit på och gjort rena tidigare, de sotade igen och så ville den inte gå igång när den var varm. Kanske dax för ett byte denna gången? Var på motorn ändrar jag tomgången? Kan det vara något med förgasarna som gör att den är lite slö? Något annat? Den har ju sotat stiften fetemycket tidigare, och den drar även en hel del soppa. Den service som jag vet att motorn har fått är väldigt sparsam... impeller och drevolja -03, allt tidigare är okänt...

post-2411-1394234287,5969_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Lanzar, ja kan man inte mycket om båtmotorer är det kinkit. Ett valigt fel är skit i förgasarmunstyckena. Motorn är ju inte direkt köpt i går. Så mycket skit har sugits in i den under årens lopp. Ett tips för den händige är att plocka ner förgasarna om mam vågar. Och lägga dom i avfettning för att sedan blåsa ut skiten med tryckluft. Problemet är mer att du ska kunna ta loss munstycken också. Och det ska man helt låta bli om man inte är fackman. Ett annat problem är att det är trångt och svårt att komma åt i Mercury motorer överhuvudtaget. Lämna in den på en auktoriserad båtmotorverkstad för säkerhets skull. Kostar en slant men vad kostar en ny motor. Ett kompprov är aldrig fel heller. Får bara skilja 15 PCI mellan cylidrarna. Och kompet bör ligga över 10 nånstans. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva är jag bra på, inget är för svårt. Berätta bara vad jag ska göra så fixar jag det. Orkar bara inte skruva ner allt för att kolla om det kanske är detta, eller nått annat. Tänkte nån kanske hade haft samma problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farsan hade en äldre Merc 50 4-cyl tidigare och den la av en 1/4 typ så vi drog upp den på land och startade den med kylning och en efter en skruvade vi ut tändstiften och ur ett hål sprutade det lite vatten. Den hade slitits ut eller rostat upp invändigt. Och det var i bottenviken och inte i söderns salta vatten. Annars finns det en hel del fel.. vatten i tank,bränslefilter,fel istartnyckel/choke, tändstift/kablar,bränsleslang.. got to be there to make analasys ..typ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja, nu har den fått lite högre tomgång, växlarna vill fortfarande gå i fint så det ska nog gå bra detta. Men ett fel återstår. Vid full gas varvar den ut fint, låter bra osv. Men så fort jag lägger den i neutral efter riktigt högt varv så dör motorn. Det är bara att vrida på nycklen så startar den igen. Men ändå, nån som har nått tips på detta felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa förgasarna och känn på bränslekanalerna som fins innanför, den ena var lös på min, och då betedde den sig likadant. Inget roligt i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För snålt ställda lågfartsnålar på förgasarna, ger dessa symtom. Öppna upp knappt ett 1/4 dels varv på bägge knasarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...