Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
rool

Mercruiser eller OMC?

Rekommendera Poster

Jag är på väg att köpa en Bayliner 2155 alt 2255, den ena med OMC V8, den andra med Mercruiser V6 med Alpha-drev. Några råd/tips kring detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många känner sig mer trygga med Mercuiser som kan vara lättare att hitta reservdelar till. OMC (Cobra får vi anta) ska vara billigare i inköp eftersom marknadsvärdet/efterfrågan på dem är lägre.
www.drev.se har delar till båda.

Cobra har dåligt rykte, men var inte sämre än att Penta köpte skiten och baserade SX-drevet på det... Förutom växlingen då, vilket är cobras svaga punkt. Den kan du läsa om här http://www.hastings.org/~stuart/cobra/ Jag har haft Cobra och skulle nog försöka hitta en båt som har bytt Cobra till ett Penta SX (de passar i princip direkt på skölden).

Men Alphadreven har en liknande växlingsteknik. Så jag vet inte hur stor skillnaden är egentligen. Någon annan kanske vet mer?

Ligger båtarna på Blocket? Länkar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en 2455 med en OMC 5,0 med SX drev som jag är väldigt nöjd med.

Var och kollade på de mindre modellerna 2154,2255 men bestämde mig för den större.2455.

Tyckte den var betydligt stabilare och känns mycket större invändigt. Eller vad sågs om en midcabin med måtten 160x200 cm

Innan du bestämmer dig kolla gärna nån 2455:a före. I övrigt skulle jag själv föredra en V8 före en V6. Sedan finns OMC V8:an som både Ford och Cheva, föredrar själv Cheva (tror många gör det)

Men lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Varför skulle du välja en V8 före V6? Vad är den stora skillnaden enligt dig?Är det någon större skillnad vad gäller bränsleförbrukningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker först och främst att V8:an går jämnare och att den behöver arbeta betydigt mindre. Tror inte det skiljer så mycket i bränsleförbrukning heller, bara allt är rätt inställt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...