Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Bogislaus

Yamaha 85hk 1984

Rekommendera Poster

Köpte en Uttern 600 AR under försommaren, sitter en yamaha 85 på ekipaget.

 

Har gått hyfsat under sommaren men dragit massa bränsle. Gått sämre och sämre varefter tiden gått och inte tänt på alla cylindrar emellanåt.

 

Nu verkar den ha tappat stinget helt.

Startar (när den startar) väldigt snällt. Men oftare och oftare startar den inte alls och ingen gnista på något stift. Verkar inte spela någon direkt roll om den är varm eller kall.

Man kan vara ute och åka i 15 minuter och sen stänga av, för att i nästa stund försöka starta igen och motorn är stendöd!

Har provat att ta bort vita sladden från cdi-boxen, utan resultat.

Kan en cdi-box bete sig såhär eller är det troligare med någon kondensator?

Jag är iaf helt vill och mottager tacksamt tips om liknande beteenden och möjliga orsaker.

 

2 av 2 motorer som passar på båten fungerar alltså inte :-( (se tråd om merc 800)

 

Hjälp tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en exakt likadan, som jag i vintras totalrenoverade med honing av cylindrar, kolvringar och nya packningar i hela motorn & riggen. Bland annat.

Den går ju perfekt nu men ett problem jag hade i somras var att den inte tände på alla cyl, den blev orkeslös och ville inte plana ordentligt.

Det visade sig vara små plastflisor i förgasarna, mellan nålmunstycke och nål. Detta gjorde att flottören inte stängde soppatillförseln och den drog massor av bensin. Detta fast den på fullvarv ofta kom igång på alla cyl. Och detta TROTS ultraljudstvätt på marin verkstad.

Jag dränkte alltså motorn, men det kändes som tändningsfel tyckte jag.

 

Att du helt saknar gnista ibland verkar värre, Hoppas att Wanmar svarar snart!

Ger du upp med den är jag intresserad av en reservdelmotor till rätt prisFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för specifikation av förgasarfelet! Hade isar den tidigare i sommar, plockade isär totalt, UTOM just nålventilen, tyckte allt såg så rent och fint ut ;-)

 

Ska ta en titt på det igen, om jag får igång tändningen vill säga!

 

Lovar att ha dig i åtanke om jag skulle ge upp helt ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är garanterat cd-boxen som är dålig dom kan spöka mycke mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letat med ljus och lykta på USA-sidor efter en ny cdi. Men modellen verkar inte existera där.

Mariner 85 från tiden ska väl vara en likadan motor om jag förstått saken rätt.

 

Frågan är: Vad heter cdi-boxen till denna? är märkt:

TIA03-10 688-12

Hittar absolut ingenting som kan stämma. Några förslag på annan beteckning?

 

Gärna länk till någon bra sida där den kan finnas!



Senast ändrad av Bogislaus | 05 maj 2010 | 11:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör mäta upp tändsystemet ,annars är det bara gissning ohm mät matar spolen,triger spolarna kan du ute sluta finns 3st de kan de ej vara men det är stor risk att det är cd -boxen,sedan kan det ej vara årsmodell 1984 för då var den på 90hp,det måste vara 1983 ,en ny cd box orginal  688,8554015 pris 18209:- det är inte klokt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Vad jag lyckats få fram så står det bara att modellen 688 började tillverkas 1978, men inget slutår satt. Jaja, den verkar lite konstig modellbeteckning på också, det står nämligen 85 AF på brickan. Kan inte hitta att det någonsin skall ha funnits en sån modell, 85AE verkar ju vara betydligt vanligare.

Verkar heller inte finnas någon instansad bokstav som talar om årtalet.

Hur kom du fram till ett pris på över 18000 undrar jag?

Kan inte påstå att jag hållit på så mycket med motorelektronik förut. Måste jag dra av svänghjulet för att mäta det du sa att jag skulle mäta?

Finns det något annat att göra för att ta reda på vart felet kan sitta på en sån här 3-cylindrig maskin? Går det att växla sladdar som på en 2-cylindrig?

Massa frågor blev det :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ej ta av svänhjulet för mätning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, mycket riktigt så är det årsmod -83.

Börjar dock luta åt att det är statorfel. Har mätt upp från stator till cdi, ohm-talen ser helt ok ut. Doch så´ får jag bara ut ca 55 volt som mest på en av cylindrarna, de andra lägre.

Efter cdin så kan jag inte hitta ngn spänning alls, men det är väl som det ska om in-spänningen är för låg?

Har gått efter cdi-electronics felsökningsguide, som visserligen lämnar en del övrigt att önske, men ändå klart och tydligt visar vilka värden som kan förväntas.

 

Följdfrågan blir då:

Vad kan statorn tänkas ha för beteckning? Kan man använda en stator från en 75hk från samma år? Har hittat en sådan, men cdin var inte den samma av ngn anledning. Annars är ju motorerna identiska till vikt och cylindervolym.



Senast ändrad av Bogislaus | 10 maj 2010 | 11:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kraftfulla problem med att dra av svänghjulet. Några tips? Använder en avdragare, dock svårt att veta hur hårt man vågar dra utan att svänghjulet går sönder?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

värden  laddspole brun blå 850ohm -10% ,blå röd 120ohm -10%, pulserspole 1 vitröd-vitgul 380ohm -10%  pulserspole2 vitsvart-vitgrön,Ska du ta av svänghjulet får du slå hårt med en slägga på mutterns avdragare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värdena stämde med dom vi hade från CDI-electronics.

 

Ett värde ändrar sig när jag trycker på en lindning uppe under svänhjulet. Går från 490 ohm när jag lämnat den en stund, om jag sen trycker på den går värdet upp till 1180 ohm direkt, för att sen gå tillbaka efter en stund.

 

Förstår inte riktigt det där med avdragaren, var skall jag slå med släggan? Är det inte risk att ngt går sönder, typ svänghjulet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dra åt bulten hårt o slå på bultskallen med en kraftig hammare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så börjar våren nalkas igen!

Införskaffat en stator, yamaha original, ny i kartong. Betaldade $40 för den från handlare i USA, får väl ses som ett klipp.

Ser precis ut som den som sitter på med ett undantag:

De två gröna elsladdarna som kommer från den gamla statorn (tror det är laddningen) har på den nya bytts mot en grön och en vit.

Frågan är ju om det har ngn betydelse vilkan man kopplar vart? Med 2 gröna på den gamla finns det ju hög risk för sammanblandning av dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...