Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
manlan

Värdeminskning på Askeladden 605/Mercury 115 4-takt

Rekommendera Poster

Hej,

skulle behöva uppdatera marknadsvärdet på min Askeladden 605 / Mercury 115 4-takt, till försäkringsbolaget. Jag köpte båten ny 2003 för strax under 400 000:- och frågan är hur mycket värdeminskningen är efter 6 år. Det är väl normalt slitage på den skulle jag säga.

Ringde min båthandlare och han trodde att den sjunkt till ungefär hälften. Är den verkligen inte värd mer?

/Måns

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan du få en likvärdig båt för? Det är det som försäkringsbolaget kommer ersätta dig med om det händer något.

Kolla på liknande båtar på blocket å se vad de kostar.

Hittar ingen 605:a just men det finns ju andra märken med liknande båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, hittade inte heller nån 605'a men jag få kolla på liknande båtar. Trodde in min enfald att det fanns nån schablon man kunde gå på...

/Måns

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ser till Ryds 620 DC, Flipper 630 DC, Bella 620 DC och Yamarin 6110 mf. som alla visserligen på pappret är större men i min mening likvärdig din så skulle jag sätta ett försäkringsvärde på 250 000:- 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att en handlare är den sista som skulle få värdera min båt. Det pris han ger dig är vad han skulle köpa in för, inte sälja för som är aktuellt.

Som exempel kan nämnas att grannen skulle byta sin Flipper 630 -04 och fick erbjudande från handlaren om 160k i inbytesvärde. - Han sålde den på Blocket för 240k

Mvh // Jim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dåliga råd hittills.

Det är priset vad du skulle behöva betala för att köpa en motsvarande  båt som är av intresse. Fick info från Atlantica att de värderar båtar på följande sätt: Ringer 3 olika båthandlare (inte Blocket) och kollar vad är riktpris för försäljning motsvarande båt, sedan räknar de fram medelvärdet.

Du borde göra på samma sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...