Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
brunob

Växelproblem

Rekommendera Poster

Hej

Har ett förmodligen inte helt ovanligt problem på äldre motor. Yamaha 25A (sannolikt från 80-talet tidigt). Mitt problem är vidare att jag är helgrön på båtmotorer, även om jag är rätt ok på bilmotorer.

Växeln liksom hoppade ur vid gaspådrag häromdagen. Körde lita fram och bak med väljaren och kom sedan vidar utan problem. Dagen efter är problemet permanent. Motorn varvar, men vare sig frama eller back går att få i (prop. snurrar inte).

Någon som har någon idé, låt säga utifrån statistikt urval. Vilket torde var det mest sannolika felet?

Tack för den hjälp jag kan frå.

MVH Bruno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla till att börja med att inte navet har släppt i propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är löst. Det visade sig vare en mässingspinne 20 x50 mm som gick genom propeller axeln och sedan höll propellern fast (ett dike) i axeln. En säkringsdetalj utifall att man fastnar i något med propellern.

Denna pinne var delvis av och resterna höll emot vid låga var, men vid höga släppte det och popelleraxeln varvade helt fritt med stillastående propeller, vilket gav intrycket av att växeln

hoppat ur.

Tack

Bruno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det löste sig. Tror jag kan ha samma problem.

Hur kom du åt att byta den?

Behövdes några special verktyg?

Vart fann du reservdelen?

MVH//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det man kan behöva i verktygsväg är väl en tång, drivdorn och hammare.

Brytpinnar brukar finnas i båttillbehörsbutiker, men om det inte skulle göra det så kan man ta och åka till järnhandeln och köpa rundstål med samma diameter och kapa av till lämplig längd. Gjorde jag med en snurra och det fungerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt så heter det brytpinne och den skall vara av härdat stål för att lätt brytas vid motstånd. Vanligt ohärdat stål är väldigt segt så när det tar emot så kan det gå riktigt åt helvete/ Blubb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den pinne jag tänker på är #45 på bilden.

I mitt fall är det bara backen som inte fungerar.

Kan jag då utesluta att det är den eller?

post-10013112-1394236226,4953_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nr. 45 ser ut att vara brytpinnen.

Det är väl bara att kolla om den är skadad.. du måste ju inte plocka ner hela motorn om man säger så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har växelhuset redan avmonterat.

Men jag är illa tvungen att monterar av propelleraxeln och tömma på allt smått och gott där inuti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför då? Brytpinnen kommer du åt ändå, sitter utanpå för att man lätt ska kunna byta den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är ingen yttre brytpinne som vad jag förstår brukar vara vanligt på mindre utombordare. denna sprint skall finnas inuti växelhuset.

Det finns ingen på axelns yttre del

post-10013112-1394236226,6223_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man.. alltid lär man sig något nytt. Även på nattkvisten.. Flört

Men det finns många Yamaha-stollar på detta forum som säkert kan hjälpa dig, bara du har lite tålamod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas du har rätt Skrattande

Jag har kliat mig lite för mkt i huvudet över detta problem Gråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

denna pinne nr 45 sitter rakt igenom clutchen o är ingen brytpinne den styr clutchen är mycket ovanligt att den går av fast inget är ju omöjligt ,du får demont växelhuset o kolla.ett tips lossa på växeljusteringen o växelstången innan du river huset o prova om du kan trycka ner växelstången o se om du får i backväxeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey! Då utesluter jag den innan jag kollat efter.

En fundering ang växelstången, är det inte backen som ligger högst upp sedan neutral i mitten och fram ligger längst ner? Om kan kollar på sprängskissen ovan, vilket av dreven är back och vilket är framväxel? #38 alt #51

Vilket håll roterar drivaxeln? Med eller motsols?

Mitt problem är ju att när jag har vad jag antar är backen i och jag roterar drivaxeln åt vad jag tror är rätt håll samtidigt som jag har andra handen på propelleraxeln så klonkar det bara och själva axeldelen jag kan se nere vid växelväljarens klump slår ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nr 38 är framdrevet o nr 51 är backdrevet,när du trycker växelaxeln neråt ska backväxeln gå i,drivaxeln roterar medsols.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret.

Detta kanske innebär att jag inte har något fel på min motor ändå. Om något är trasigt där inne, bör man förvänta sig att det skall finnas spår av det i oljan när man tömmer, tex metallflisor eller liknande? Inget sådan fanns. Kan en växel börja skorra och låta fan/svårt att komma i om det är vatten i växelhuset? När jag tog upp båten upptäckte jag att övre påfyllningskruvens packning var helt paj och vatten hade tagit sig in den vägen.

MVH//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...