Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Eriki

Skärgårdsbåt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har sökt med ljus och lykta efter en båt runt 7 m. med hytt för 4-5 pers. Hytten skall ej gå ut till båtsidan utan man skall kunna gå runt på båda sidor. Det är rätt värdelöst att behöva springa föröver eller akteröver för att snabbt kunna förtöja, bära av mm. Har någon sett denna lösning någonstans? Dessutom vill man knappast betala lika mycket som 2 nya V70.

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara nåt kanske?
Flipper 700 Patrol med inombordare, dieselmotor: http://www.blocket.se/gavleborg/Flipper_700_Patrol___DIESEL__23052942.htm?ca=7&w=1&last=1

Utombordare, TG 7200, exempel (man bör nog ha 130-150 hk):
http://www.blocket.se/stockholm?q=TG&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=&ca=11&md=th

/Bo

Senast ändrad av bossee | 01 september 2009 | 11:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dv. svar. Utombordare skall det vara, plast eller alu. spelar nog ingen roll men jag föredrar nog plast! Farten bör ligga på ca 25 knop marchfart. Å så var det hytten! Vill kunna gå runt den nere i båten, på durken, som självklart skall vara självlänsande. Sidorna skall ha skutbara dörrar. TG ALfa har jag sett, säkert en bra båt men hutlöst pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vill kunna gå runt hytten nere i båten, en hytt som rymmer 4-5 personer. Det låter ju som en beskrivning av en Targa 25, Aquador 25C eller liknande båt. Fast de har inombordare och väger cirka 3 ton.

En hytt som rymmer 4-5 personer måste vara cirka 2 meter bred och ska du kunna gå runt den nere i båten, då blir båten nästan 3 meter bred. Och dessa båtar har sällan utombordare.

Finns en Targa 25 från 1987 på Blocket för 450.000 kronor, lite mindre än två V70:

http://www.blocket.se/goteborg/Targa_25__87_17719797.htm?ca=11&w=3

Ett alternativ är att du nöjer dig med en Walkaround med kapell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej 2 m bred behöver hytten inte vara, det är fullt tillräckligt med längd på 2.50 och 1.50 bred. lägger man till 35 cm att gå på på varje sida att gå på och 20 cm reling, så blir båtbredden 2.60 ungefär. Längden kan då hålla sig runt 7-7.5 m. I detta segment fattas det, enligt mig vettiga båtar att tillgå med de egenskaper som nämnts tidigare.

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om hytten bara är 1,50 meter bred, då har du inte någon mittgång (tänk dig en bil som är 1,50 meter bred och har en gång mellan sätena, det skulle bli väldigt smala säten).

Och har du inte någon mittgång, då måste du har 4 dörrar, ungefär som på en bil. Men du vill inte ha dörrar som öppnas som på en bil (de skulle slå i relingen och vara ivägen, utan du måste ha skjutdörrar). Och det får inte plats 2 skjutdörrar på bara 2,5 meter hyttlängd (då skulle de bli för smala).

Uppenbart är väl också att ingen vill sitta lika trångt som i en bil när de åker båt --- alltså finns inga hytter som bara är 1,5 meter breda.

Om du sedan har utombordare, då har du inget varmt kylarvatten i båten som kan användas till defroster = det blir väldigt mycket imma på rutorna om de 4 personerna i den lilla hytten har regnvåta kläder...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Isbrytarn

Men det är rimligt att betala 400 kkr för en V70? ...egentligen

Annars tycker jag Jonas har beskrivit båten som efterlyses på ett bra sätt.
Marknaden för en sådan båt är nog rätt begränsad.

http://www.bytbil.com/bilar/nya/volvo/v70/ivj7egbg/?criterias=g2WBEAY8cv9AAniYFgwAoWg_!

Jo det finns billigare åxå, dyrare med iof.

Senast ändrad av Isbrytarn | 03 september 2009 | 15:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roligt att det blev fart i ämnet!

Så här ser jag det, Om vi utgår från vad det handlar om från början, så var det en ren skärgårdsbåt för färd i ungefär en tim per gång i snitt. Man vill åka ut från sta´ n till en ö te.x. Jag tänker mig att man inte har behov av så mycket mer plats än att bekvämt komma till och från sin plats. I mitt fall är hytten ett väderbehov, vid vint väder kan man ju saklöst sitta ute.Om hytten har skutdörr på varje sida, och dörren börjar just bakom de två främre platserna så kan för det första de 3 bakre passagerarna lätt resa sig och gå rakt ut på endera sidan. De två främre kan antingen om man har svängbara stolar gå ut på samma sätt eller ha så mycket utrymme mellan stolarna att man svänger in i hytten och går ut. En lösning som finns på just ovan nämnda båt TG ALFA. Det som förundrar mig är att inte fler funnit den optimala  layouten och att priset på Alfan med en 150 hk kostar drygt 800 000 kr. Då är det dessutom en ren transportbåt utan övernattningsmöjlighet. Vem vet kanske det dyker upp allternativ framöver som konkurerar. Lycka till alla båtkonstruktörrer...

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tittat på Alfa på TG:s sajt och den ser väldigt fin ut. Gillar särskilt de två gasfjädrade stolarna. Dock ser det inte ut att gå att stå och köra bekvämt, med huvudet ut genom en taklucka, vilket jag tycker är ett krav. Det kanske är därför Taklucka av härdat glas är extrautrustning?

TG Alfa är dock 24 fot och 2,77 meter bred, så den är bara en handsbredd smalare än en Targa 25. Jag förstår inte varför du tycker att en båt som är 24 fot har den optimala layouten, medan alla de liknande båtmodeller som är 25 fot inte duger...

Är det inombordare du inte tål?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag föredrar utombordare av flera skäl, Targan är för tung hög och kantig. Båten jag eftersöker skall ha en ungefärlig vikt på 15-1800 kg inkl.motor,. Ståhöjd behövs enligt min mening bara i mitten av hytten

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...