Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Perkais

Uttern A51

Rekommendera Poster

Hej !

Jag har idag beställt en ny A51 med en mercury 50 på.

Nu tar det ett tag innan motorn kommer och monteras så jag kan prova den själv.

Men jag är ju rätt sugen nu ! Är den någon som har nån aning om hur de funkar och går ?

Eller om det är nått annat att tänka på, tacksam för tips och erfarenheter...

Vänligast Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag kan bara svara lite ditåt då jag brukar använda lilla a46 till fiske osv, bra utrymmen för sin storlek,lättdriven, låg vikt så den e enkel att ta upp på trailer. På vår 46à sitter 35hk johnsson 2-T. Fin båt så länge det inte blåser, båten slår hårt då den e ganska flatbottnad och tar över väldigt mycket rykvatten, är väl så på många klinkerskrov men det får man ju bjuda på...

 

 

mvh jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jens !

Tackar för info, det låter ju inte så bra att den slår och ryker. Man får hoppas att den är

stabil i alla fall med flat botten. Men sedan så kanske de skiljer sig lite åt 46-51.

(always look at the bright side of life)

På måndag ska jag ringa och kolla om motorn kommit och förhoppningsvis så kan jag snart ta en provtur och kolla själv.Problemet är ju bara att här hemma i insjö så är det nästan alltid platt vatten.

För det vet ni väl att solen alltid skiner i Värmland   !? Fabulerar gör vi också Glad

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....Är den någon som har nån aning om hur de funkar och går ?

Kollar/frågar du det EFTER att du beställt båten? Är väl i senaste laget....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjo ! Jo nog förefaller det lite dumt, men det blir ju som en överraskning nu, och det är ju kul ! Jag har iofs en aning hur båttypen går genom liknande båtar men jag har aldrig kört en sådan!

Och nog är jag nyfiken på hur andra upplever sina. Jag kommer inte bara åka i platt vatten i värmland utan även i vattnen kring Lysekil. Jag har sett flera A51 där så de går nog rätt bra. Annars får man väl byta igen,och det är ju rätt kul, man blir som det barn man är på nytt. Leveranstiden är ju också lite skräckblandad som innan julafton när man var liten...

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriver lite sent här igen då. A51 verkar vara en populär fiske-båt, på fiskesnack.com är det flera som använder a51 till fiske och dom verkar riktigt nöjda med båten.

 

Att jag tycker lilla a46 slår i sjön e nog lite olika från person till person åxå, jag brukar även fiska med kompisens buster samt yamarin och dom båda är klart bättre i hårda vindar men kostar ju åxå klart mer.

Hoppas du blir nöjd med a51àn, jag tror den e betydligt bättre än min a46.

 

mvh jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som fiskebåt är A51 en bra båt. Öppna ytor, stabil och gott om plats. MEN, det är en stötig båt, och du blir blöt i både med och motsjö i lite vågor. Fördelarna väger upp nackdelarna. Durkytan är guld för mig som enbart använder båten till fiske. Min båt är rustad med en 50 hk E-Tec.

Vissa kvalitetsproblem såsom skramlande luckor, lanternarör som lossnar mm finns, men inget som inte går att åtgärda med loctite och silvertejpCool

Mats



Senast ändrad av ziggemannen | 10 september 2009 | 22:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...