Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
spiceboy

AIS

Rekommendera Poster

Jag har i min Targa 27.1 Furuno radar,navigator,autopilot och VHF. Jag vill komplettera med AIS klass B. Furunos AIS-modul är rätt så stor. Finns det bättre och smidigare alternativ?

post-28445-1394236085,1088_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Treu Headings AIS har jag men vet inte ifall den är smidigare än Furuno. Det jag vet är att det var lite meckigt att få allt att fungera men nu har den gjort sitt jobb i snart 2 år. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu smidigare är Comar... Kolla www.marinplus.se Har själv använt en sån denna säsong som jag installerade i vintras. Funkat perfekt och jag vale den just för formatet (och vikt). Både AIS mottagare och transponder (har själv transponder) har väldigt bra storlek för att kunna monteras enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft True Headings transponder i segelbåten i tre år kopplad till Raymarine C120. True Headings kundsupport och mjukvaruförbättringar har varit utmärkta. Själva AIS-burken kan man ha installerad på ett undangömt ställe, varför storleken inte har någon större betydelse... Eftersom du verkar ha all övrig utrustning från Furuno kan det vara en fördel att fortsätta med det, eftersom det underlättar att ha samma leverantör. Har man flera märken pekar leverantörerna alltid på varandra när det uppstår problem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...