spiceboy 1 Postad 31 Augusti , 2009 Jag har i min Targa 27.1 Furuno radar,navigator,autopilot och VHF. Jag vill komplettera med AIS klass B. Furunos AIS-modul är rätt så stor. Finns det bättre och smidigare alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 31 Augusti , 2009 Treu Headings AIS har jag men vet inte ifall den är smidigare än Furuno. Det jag vet är att det var lite meckigt att få allt att fungera men nu har den gjort sitt jobb i snart 2 år. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 31 Augusti , 2009 Ännu smidigare är Comar... Kolla www.marinplus.se Har själv använt en sån denna säsong som jag installerade i vintras. Funkat perfekt och jag vale den just för formatet (och vikt). Både AIS mottagare och transponder (har själv transponder) har väldigt bra storlek för att kunna monteras enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FirstSeaLord 0 Postad 31 Augusti , 2009 Jag har haft True Headings transponder i segelbåten i tre år kopplad till Raymarine C120. True Headings kundsupport och mjukvaruförbättringar har varit utmärkta. Själva AIS-burken kan man ha installerad på ett undangömt ställe, varför storleken inte har någon större betydelse... Eftersom du verkar ha all övrig utrustning från Furuno kan det vara en fördel att fortsätta med det, eftersom det underlättar att ha samma leverantör. Har man flera märken pekar leverantörerna alltid på varandra när det uppstår problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser