Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Suckan

Drevet i trailerläge,Grunt vatten,

Rekommendera Poster

Ber 1000 ggr om ursäkt. Jag lyckades med konststycket att sända ett tomt inlägg.Oskyldig

Jag hade tänkt skriva följand:

Har just skaffat mig en ny båt och denna gång med inombordare och har en undran avsende att framföra båte med drevet högre upp än det övre trimläget medger. Dvs en liten bit upp i trailerläget.

Jag har hört mig omkring med annat båtfolk och även kikat på frågor på detta forum i ärende men tycker mig inte kunna finna ett enhetligt svar. Visssa anser att man absolut inte kan köra i något trailerläge med andra säger att det är ok korta sträckor förutsatta att man kör på tomgångsvarav och säkerställer kylning. Vidar säger någon att man absolut ej kan backa med drevet i detta läge.

Motivet till frågan är att min hemmahamn (läs: brygga i Öresund) ligger så grunt att jag ofta kommer att behöva gå med drevet högt i ca 250 meter innan jag kan sänka ner det till det översta trimläget då jag når djupare vatten.

Vad har ni andra för synpunkter och erfarenheter?

 

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt, välkommen!

 

 Som du redan kommit underfund med är det inte bra för en motor att inte få in kylvattnet. När impellern rasat så kokar motorn. Men så länge drevets sjövattenintag är i vattnet går det försiktigt att köra framåt. Backa kan man också göra så länge det inte kommer in för mycket luft.

 

Visst kan du försiktigt köra med drevet upphissat en bit dvs så länge vattenintaget ligger under vattenytan. Men det är en annan aspekt man också skall ta hänsyn till. Det är frågan om vad det är för botten. Består denna av material som lätt följer med upp ex lera så är risken överhängande att du får med dig så mycket skit så detta sätter igen sjövattenfiltret. Det sliter också ordentligt på impellerhuset. Varför i alla fall jag skulle vara mycket tveksam till att ta mig 2 x 250 meter med upphissat drev. Jag skulle nog försöka ta mig in och ut på annat sätt ex ankra på redden och ro in. Sorry men det är så jag känner för dina frågeställnignar/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drivknutar gillar inte att köras med hög vinkel utan ska väl stå så rakt som möjligt för att må bra. Möjligen att man kan prova att tuffa fram på tomgång.

En annan orsak att inte smyga runt på grunt vatten är att du drar in skit i kylningen.

Både oro för drivknutar och risk för skit i kylsystemet skulle få åtminstone mig att försöka hitta en annan parkering. Även om det inte är lätt med p-platser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur känsliga drivknutarna är beror rimligen på vilken modell inombordare du har. Bästa sättet att få svar om just din motor tycker jag är att läsa i instruktionsboken för motorn.

Så här står det i instruktionsboken till min Volvopenta KAD44, där beachområdet är 6-40 graders lutning:

Undvik extrem trimning av drevet då detta kan medföra att styrförmågan allvarligt försämras

Beachområdet används vid körning med reducerad fart, på grunda vatten eller där osäkerhet om vattendjupet råder. VARNING! Max tillåtet motorvarvtal vid körning i Beachområdet är 1000 r/min. Kontrollera att drevets kylvattenintag aldrig trimmas ur vattnet.

Lyftområdet (över 40 grader) kan jag inte nå (max på min båt är 35 grader). Men om detta står det Motorn får aldrig köras när drevet befinner sig inom lyftområdet

Drivknutar som i mitt fall tål 260 hk vid full fart (vinkel -9 till 5 grader), de borde klara körning på tomgång även i lite större vinkel, för kraften då är några få procent av full kraft. 35 grader är ganska lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla pickup(4wd) sitter det gamla herderliga drivknutar på framaxeln. Visst detta är ett system man gått ifrån men det fungerar. Så länge det inte är för klena grejer på dreven borde man klara att köra upptrimmat på tomgång. Man bör nog inte svänga för mycket samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svänga -- det är ju ett argument för att drivknutarna måste tåla en hel del vinkel. Om man kör med båten i full fart och svänger rejält, så ska förstås drevet tåla det. Vid t ex vattenskidåkning eller lek med ring efter båten så svänger man ju ofta och mycket. Det borde inte spela någon roll för drivknuten om vinkeln är åt sidan eller uppåt.

Har funderat lite till och har för mig att jag hört argumentet att det är bälgarna som inte tål att man kör för mycket med drevet uppe. Om drivknuten får kontakt med bälgen, så nöter den väl ganska snart hål på gummit... ?

Men jag gissar att det är smuts i kylvattnet och skadad impeller som är den största risken. Intaget för kylvatten sitt väl alltid fram på drevet, så om drevet är upptiltat och båten körs 250 meter på mycket grunt vatten så är det troligt att en del smuts, sand och skräp sugs in varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du både svänger och har drevet uppe så blir vinkeln på drivknuten mycket brantare än vid enbart sväng eller enbart drevet uppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bälg på mitt VP SP-A drev tog i drivknuten vid extrem trimning och skavde hål på den så mitt tips är att vara försiktig!

MVH

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Vi har vår brygga i en långgrund vik (lerbotten) på västra Orust.Har sedan 1964 kört upptiltat med de flesta drev o utombordare ca 600m.Djupet varierar mellan 0,5-1,0 meter.100,250,280 o nu 270T med smörjnipplar på knutarna.Dessa är ej orginal såjag fick slipa av lite på ytterdiametern o nu kan jag ha full upptilt även på dessa utan problem.Kör ca 1000varv,utväxling 2,15 men kan öka till1800 som mest vid blåst.Då tangerar översta bladet vattenytan.Har bytt ett lager i struten på alla år,ingen trasig damask.Det har varit många hemmagjorda tilltkonstruktioner under åren men inget problem med dreven!/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst instruktionsboken.... tyvärr....

VolvoPenta pratar om 3 olika trimområden,

  • Trimområdet
    Detta område används för att få bästa komfort vid alla hastigheter
  • Beachområdet (konstigt att det inte är översatt till strandområdet)
    Detta område används för att köra i reducerad fart på grunt vatten
    Spannet för detta område är 6 till 30 grader och motorvarvtal för ej överstiga 1500
  • Lyftområde
    Används för att lyfta drevet till maximal höjd men aldrig under körning
    Motorn får ej startas med drevet i lyftområdet

Tråkig läsning för mig som liksom Jole befinner mig i Öresund med grunt vatten vid bryggan
I instruktionsboken står det Motorn får ej startas med drevet i lyftområdet....
Hmmm.... så om jag startar motorn i Beachområdet och sedan höjer det till Lyftområdet så kanske det är ok Skrattande

Varför får motorn ej startas i lyftområdet?

Har faktiskt också snackat med Drevia idag om detta och de ser inga problem med att köra drevet i lyftområdet så länge det sker på tomgång och kortare sträckor (jag har (liksom Jole) 250-300 meter till nödvändigt djup)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra svar, men exakta konsekvenserna är knepiga att säkert veta.

På mitt VP-drev gick det hål på bälgen efter kort (akut) körning med drevet en del upphissat. Exakt var gränsen går är svårt att säga, men om bälgen börjar läcka så är det inget man direkt märker, trots att det knutarna får (salt)vatten på sig direkt. 

Kör man med drevet uppe, måste man regelbundet kontrollera bälgen ordentligt, svårt att se när den sitter på plats. Man kan lätta lite på den och se om det finns vatten innanför, men det funkar nog bara på land.

Hälsningar,

/Martin

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är vinkeln på drivknutarna och att knutarna kan ta i bälgen och göra hål på den.

Så fort du startar motorn går drivknutarna runt, frikopplingen sitter inuti drevet. Stor vinkel sliter på lagren inuti knutkorsen.

Jag skulle nog inte ha motorn igång i lyftläget.

Förutom att man riskerar att dra in en massa skit i kylkanalerna om man kör i lera på grunt vatten.....

Tyvärr.   :-(




Senast ändrad av Anders_St | 05 oktober 2009 | 13:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, många varnar för att man drar in skit i kylkanalerna men detta är inget jag oroar mig för.

Vid bryggan har jag legat i 30 år men alltid med utombordare.
Det ligger också ett antal med inombordare sedan 4-5 år tillbaka och de har aldrig uttryckt några problem (i alla fall inte till mig)

Nuvarande båt sticker 42cm och nosen tar i först (konstigt nog) när det är extra grunt.
Dock har jag ju inte idag några problem med bälgar, drivknutar eller hembryggt äppelvin. Skrattande

Båten jag vill köpa sticker 45 cm och med DPS-drevet (VP D4-260) helt uppfällt så ligger drevet i linje med botten. Dock gillar ju inte VolvoPenta att man ens värmer upp i detta läge

Fortsättning följer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag citerar mig själv...

Nyss hemkommen från Hanseboot i Hamburg och livliga diskussioner med experter från Volvo Penta så ger de lite olika svar på trim/tilt möjligheterna på en diesel resp. bensin.

De nyare dieslarna från VP med EVC har, påstår dessa experter, en elektronisk spärr som gör att motorn ej går att starta i lyftområdet (trailer läget).
Så står det egentligen inte i instruktionsboken... Där står att motorn ej får startas i detta läge och det är ju något annat.

Dessutom säger dessa experter att det är en inställningssak på bensinare men inte på dieslarna????

Drevia säger (som jag redan skrivit) att det går bra att köra kortare sträckor på tomgång (vilket är precis vad jag behöver göra)

Varför får jag olika svar hela tiden?

Måste jag sätta mig i en båt och göra testerna själv?

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En polhemsknut är ju till för att ta upp små och variabla vinkelskillnader. Frågan är vad små

Problemet är väl att man sliter hårdare på knutarna men de går kanske inte sönder direkt utan får kortare livslängd. I värsta fall med tillräckligt mycket vinkel kan man kanske smälla av knuten direkt vid start?

Har inte varit med om något sådant själv eller hört om. Bara en riskbedömning från min sida.

Har hittat en matematisk sida på kardanknutar, men jag hittar inget svar på vad som är max vinkel...

http://en.wikipedia.org/wiki/Cardan_joint



Senast ändrad av Anders_St | 02 november 2009 | 07:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...