Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Customizer

Isolera kylbox

Rekommendera Poster

Hejsan

Har en plastad låda som är tänkt till att bli en kylbox i båten. Det finns ännu så länge ingen isolering runt den och nu är frågan om jag ska klä den med kraftig frigolit eller spruta den med fogskum ? Den typ som man använder kring fönster och dörrar.

Hur tjock isolering behöver man på locket ?

Har ni några bättre ideer tas de gärna emot.

Skall tillägga att det endast är en enklare box utan någon kylnig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

vanligt fogskum kan man inte använda fylla i slutna utrymmen. När skummet expanderar i ett slutet utrymme kommer kvävgas att bildas och det resulterar i att skummet bara blir ett slem i botten. Använd den rosa cellplasten i skivor istället tror den kallas styroform ?

Den är mycket enklare att forma och isolerar ca 5ggr båttre än en vanlig EPS=frigolit.

Känner du någon som jobbar med härdplaster så kanske han/hon kan skumma ditt utrymme med ett 2komp skum. Minsta satsen kostar ca:600kr och ger 430 liter så det finns allt att tjäna på om det finns någon som du kan köpa tjänsten av, och betala för det som går åt.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har några blå skivor liggandes här hemma, tror att det kallas mark-frigolit. Dessa är mycket hårdare än den vanliga vita frigoliten. Kan det vara något liknande den rosa du nämner ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du (Zinderella) skriver att det bir en sörja av fogskum som används i slutna utrymmen.

Jag menade att spruta på skummet på utsidan av lådan när jag har den hemma och när skummet härdat jämna till kanterna innan jag monterar den i båten.

Har skummet sämre isoleringsegenskaper än den blå frigoliten ?

Anledningen till att jag tjatar om skum är att det är lite knöligt med instalationen av boxen på den ena sidan och där hade det underlättat med skum.

Frigoliten är ca 10 cm tjock men är det nödvändigt att ha lika tjockt i locket ?

Hur mycket försämras isoleringen ifall jag monterar boxen kloss emot en plastad yta och sedan lägger isoleringen på den andra sidan plasten ?

Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Nu fattar jag !

Om skummet får expandera mot ett fritt utrymme då får det större celler och färre än om det får ett motstånd att expandera mot. Detta gör att du får en sämre isolerinseffekt av skummet. Ett tips är att limma den blåskivan mot din låda med fogskum. Sparya en klick på och bred ut den med en tandspackel och limma mot låden med ett mottryck från en tung vikt eller dyligt. Ju enklare box du ska göra dest viktigare att du får en bra isolering. Annars så kan du lika gärna  köra med tidningspapper i en plastkasse för nästan inget arbete alls. Gör gu en bra box nu så kan du vid senare tillfälle komplettera med ett kylelement.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker ni att det är att föredra att köra med frigolit runt denna kulbox också? Jag har frigolit i olika tjocklekar som jag tänkte klä den med. Bilden visar ena hälften av kylboxen som är under britsen i sittbrunnen. Funderar även att montera mitt Isoterm kylaggregat där. Kanske blir för varmt?

Tacksam för era synpunkter.

post-10022417-1394237800,9858_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då jag byggde min kylbox använde jag blå markskiva som tillkapades m värmesåg, däefter hopfogades m polyuretanlim. Om du sprayar fogytorna m vanligt vatten så sväller limmet och allt blir kanontätt, o skivorna tar ej ngn skada. men använd tyngder annars får du fel mått när limmet sväller. Ett bra tips  om du ej skall ha kylellement är att göra en avgrensning i boxen för tex 6-7 kylklampar som sakta lämnar kyla via tex en plexiglasskiva eller ngt annat tåligt ej ledande material dock ej metall så       Lycka till m bygget   MVH facil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...