strandad 0 Postad 31 Augusti , 2009 Har sett dom överallt men aldrig behövt gå såpass nära att jag kollat på konstruktionen. Hur bygger man smidigast ett båttält att skydda båten under vintern? Något speciellt att tänka på? Behöver man förankra i backen? Vad ska man ha för lutning etc? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 31 Augusti , 2009 Det bästa är att köpa lite reglar å bygga sig 2 eller 3 stycken sk A stolpar å sedan ha en överliggare uppepå. Sen på med press. Man skall ha lite marginal på sidorna om båten å uppåt så luft kan cirkulera fritt. Annars finns risk för möggel. Häng gamla petflaskor halvfyllda med vatten i gummistroppar för att hålla pressen på plats. Bind inte fast pressen i båten då kan båten skadas om det stormar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 31 Augusti , 2009 Du har ju en finfin pulpit/grabbräcke och badplattform på din båt, så det ska väl inte vara några problem. Gå in på www.press-son.com och kika runt. Allt för många fäster sedan pressen i båtens stöttor som då kan ruckas ur sitt läge vid en höst/vinterstorm = farligt. Bättre då att göra som ovanstående skribent säger, hänga tyngder i pressen. Men halvfyllda petflaskor? De skulle i mitt fall ha blåst åt h---ete för länge sedan, jag har femlitersdunkar fyllda med grus, det är tungt och bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 31 Augusti , 2009 Om du gör som ovan kan du ha fendrarna kvar på båten. Då slipper du att pressen repar skrovet plus att du får luft runt båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 31 Augusti , 2009 Tack för svaren! Är det bättre att fästa direkt i båten än via A-stolpar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 31 Augusti , 2009 Jag har fäst mina ställningar i båten på min snipa, daycruiser och min nuvarande segelbåt, funkar fint. Press och son har flera hyllmeter dokument (datoriserat? hmmmm..) och har med all sannolikhet även din båt med i sina listor. Bara att ringa och fråga och sedan hämta ut en perfekt ställning till just din båt med beskrivning hur den ska monteras. Jobbar jag där? Nej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser