Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
riksost

Hittade en pump i 77an, vad är det?

Rekommendera Poster

I stuvfacken hittade jag en pump tror jag, vad kan det vara. Är jag ute och cyklar om jag tror att det varit till en toalett?

post-28469-1394236084,9898_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan ju vara det men handtaget borde isf vara där toan var.

jag tror att du har hittat en länspump..testa att pumpa eller se vart slangen tar v

ägen

have a nice day

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, jag funderar på om jag kan ha den till något eller om jag ska använda hålet i skrovet till en ny toalett?? Vill ha spoltoa med tank som kan tömmas i land. BjörlandaKile har en tömning där man bara sticker ner slangen och trycker på en knapp så töms det, toppenbra tycker jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som en bra ide.

Ska man ändå mecka med toainstallationen tycker jag man ska sätta dit en däckstömning också. Det kommer att bli vanligare med tömningsstationer. Och rätt var det är så har nån gjort en lag på att det ska finnas....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle nästan kunna vara vår gamla Maxi 77. Men där satte vi pumpen i garderoben på styrbord. Sen gick en slang till en kran i stuvfacket strax akter om. Hade en Portapotta som jag skruvat fast ett  uttag nära botten så den kunde tömmas med en diafragmapump. Funkade bra under de åren vi hade den.

Det vore lätt att ansluta ett T-rör till en däckstömning.

Innan vi byggde om var det mindre trevligt att tömma portan när det behövdes. Speciellt när man hade gäster ombord. Vandra förbi med en väska med tveksamt innehåll och försöka få det mesta utanför akterspegeln.

Näsklämma kunde ha vart på sin plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toan som fanns i båten hade anslutning som matchade pumpens slang, samt en ventilationsslang. Allt inkopplat och testat på land.

Nu har vi toa med tömning. Bara i havet ännu, men nästa år blir det tank med landtömning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...