Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Robban676

Annan Propeller till Albin 25??

Rekommendera Poster

Hejsan!

En kanske lite konstig undran.

Har enAlbin 25:a DL -73 med en MD17C i.

Finns det någon annan propeller man kan sätta dit för att komma förbi dom 7-8 knop man ligger i idag vid 1800rpm?

Tänkte om det fanns något alternativ för att kanske få ur lite mera hastighet ur båten?

 

Mvh//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej det finns inga genvägar!

Redan farten 7/8 knop vid 1800rpm låter mycket bra.

Jag har en Lombardini 48hk i min A25a den kommer upp i 12 knop i bästa fall, marchfart är 7.7 knop vid 2200rpm med en 17X15 proppeller.

Orginal proppellern är 17X14 med VP MD3/MD17

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle och tack för ditt inlägg..Jag var rädd för att så var fallet. Nu är det ju inte så att man har bråttom för då har man ju valt fel båtsort men ibland skulle man vilja kunna gå lite fortare med tanke på vädret etc..

Ha det gott!//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle...Kom på en sak till. Vad innebär dessa siffrot för propellern? om jag har x 14 och du x 15 vad innebär det? Har det med motorstyrkan att göra för att orka drica båten i rätt hastighet med rätt utväxling?

Innebär en högre sifra att den skulle bli slöare eller tvärtom?

 

//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Första siffran är diametern i tum andra är den teoretiska sträckan propellern förflyttar sig fram på ett varv i tum.

Diametern på propellen kan man inte öka på en A25 det finns inte plats för en större. Stigningen alltså sista siffran får inte vara så stor att motorn inte orkar upp till det inställda maxvarvtalet på motorn.

Jag har för mig att redan 14 tums stigning så har man lite svårt att komma upp i maxvarvtal med MD17.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen ! Vad är maxvarvtalet på en MD 17C?

Jag tänkte om man byter till en 15 ist för en 14 så borde ju som sagt båten röra sig framåt längre på mindra soppa. Känns som att det finns ork i motorn som inte används.

 

Mvh//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Om det är som pentax skriver att det inte får plats med större proppeller så kan du bara laborera med stigningen o precis som ovan nämda skriver så ska stigningen inte vara så stor att motorn inte kan uppnå sitt maxvarvtal.Ex om du gasar o du kommer över maxvarvtalet så kan du sätta på högre stigning ,om du inte når maxvarvtalet så har du för stor proppeller .Är inte riktigt hundra men har för mej att, 1 stigning brukar göra ca 200rpm på motorn.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Igen!

Undrar om någon vet om det är en höger el vänsterpropeller som sitter i den idag,ligger fortfarande i vattnet. Kollade på de in våras innan vi sjösatte och tycker att ena bladet inte riktigt träffar samma mätpunkt som dom två andra. Har hittat en 17x14 på nätet beg men är osäker på om det sitter vänster el höger i dom albin:en idag.

Mvh//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser du innifrån åt vilket håll axeln snurrar åt vid framläge. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sett framåt då eller? om jag ståd vid akterdörren och har motorn framför mig och axeln snurrar mot styrbord så är det en..vadå?//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Pentax så tror jag inte heller du har nåt att vinna på byte av propeller. Utifrån varvtal och fart du anger så låter det som att du redan har en optimal propeller. Det diskuteras mycket propellrar här på forumet, men det gäller nästan bara planande båtar. På en deplacerande båt gör det inte alls samma skillnad. Om du går upp eller ner nån tum så lär du knappt att märka nån skillnad. Pröva istället att fördela ev last framåt så att du minimerar båtens tendens att gräva ner sig med aktern. Det kan göra någon knop i bästa fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Robert!

Det är väl inte bara frågan om höger eller vänster. du måste ha rätt kona i propellern, och samma bredd på kilspåret också.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle!

Jo jag har efter en massa läsande på nätet förstått det( okunnig i ämnet). Jag tänkte att jag skulle kunna skaffa mig en som jag såg beg på nätet men har förstått att det är så mycket mer att tänka på så jag får helt enkelt vänta tills jag lyft upp i oktober.

Måste ändå riva isär och byta lager etc så då ska jag ta mig en koll och mäta upp propellern och axeln då jag tror att något av det är lite snett.

Mvh//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kanske lite konstig fråga men hur påverkas motorn,farten och förbrukningen om man skulle få dit en större propeller..tex 18x14. Om 1 stigning minskar varvet med 200rpm ca hur påverkas båten om man ökar diametern på den. Någon som har efarenhet?

//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...