Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
andres01

Problem med kylningen - VP SP250

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta SP250 som blir för varm när jag kör i marschfart ca. 4400 varv, efter en stund går tempen upp till ca 100 ibland lite mer, jag har kontrollmätt temperaturen med IR termometer och den verifierar den höga temperaturen.  När jag kör i denna fart kan jag inte se att termostaten öppnar heller, vilket jag gör när jag kör båten vid bryggan. När jag saktar ner sjunker dock temperaturen med en gång. Impeller och termostat är bytta. Min egna teori är att den inte får tilltäckligt med sjövatten när jag kör i denna fart.  Det finns en hel del här i forumet ang. varma Volvo Penta motorer men jag har inte kunnat hitta något som liknar mitt problem .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

SP 250 betyder i min värld drevet singelpropp 250. Av varvtalet 4400 förstår jag att du har någon bensinmotor, vilken?

 

På vilket sätt vet du att termostaten är ok?

 

Tittade du på kammen som sitter i impellerhuset? Är denna sliten så får du inte in tillräckligt med vatten.

 

Som du i säkert redan hittat och kontrollerat är ifall vatten- insug, filter och värmeväxlare är igensatta. Du kan även ha luftläckor innan impellern eller det tragiska att slangen mellan drev och sköld spuckit eller krängt av. Felkällor finns det gott om men mät temperaturen i sjövattnet för att få reda på var den största tempstegringen sker. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Motorn heter SP 250 motsvarar AQ151 och det är en bensinare.

Jag skall kolla kammen samt temperaturen på sjövattnet

MVH

Andres

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en aq151c med samma problembild som din. Jag tog isär värmeväxlaren och sprutade med vatten och tryckluft igenom för att få ut en del små snäckskal som tagit sig förbi sjövattensilen. Sedan tog jag av övre och undre locket på oljekylaren och rensade alla kanaler med en svetstråd. Båda dessa operationer kan göras med båten i vattnet. Glykolvattnet behöver tappas ur värmeväxlaren men oljan kan vara kvar i motorn. Tog också av kyllimpan för att rensa eventuell rost men den visade sig vara i prima skick.

Det verkar ha blivit bättre för mig även om jag inte kört några längre sträckor ännu.

Generellt verkar det som att 151/250-motorn kyler något i klenaste laget. Snudd på varenda ägare klagar på att pilen ligger farligt nära det röda. Kanske får man förlika sig med att man ligger på dryga 90 grader...

snälla återkom med vad du hittar...

/ Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag renoverade motorn i våras (bytte topplock, avgaslimpa startmotor) och då hade jag isär värmeväxlaren så där sitter nog inte problemet. Jag får fortsätta och felsöka, problemet är när man skall hinna med det risken är att båten står på land innan jag hinner, men jag håller er informerade så fort jag vet något mer

MVH

Andres

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du om du har haft en gammal impeller som har gått sönder.

Ibland så kan armarna fara in och sätta igen kanalerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas!

Gått ett drygt halvår men jag vill kolla om du kommit något längre med din kylningsproblematik?

Jag kan rapportera att min rensning av växlare o oljekylare som jag beskrivit tidigare verkar ha gjort susen.

Kul om du återkommer med rapport.

Mvh / Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte kommit längre. Strax innan upptagning i höstas märkte jag att när jag körde kring 4100 varv (marschfart) så blev den inte för varm däremot om jag drog på mer så blev den för varm. Tror nog att kylningen är för klen. Båten skall i sjön andra helgen i maj så jag får återkomma lite senare.

PS. Upptäckte att båten läckt lite glykol den senaste veckan så något verkar ha fryst sönder, trots ordentlig konservering, det blir den första grejen o ta hand om. Suck

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att jag svammlar nu, tror jag mig hört om problem med vattenintaget i skölden, dvs det lilla röret i aluminium. Om det lilla röret där är korriderat vid anslutningen, kanske vattenpumpen suger luft där när båten går högt i plan. Du kanske också skall kolla att vattenintaget i drevet inte är igensatt av snäckor och annat. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre sent än aldrig. Körde hela förra året med samma problem, i år bytte jag impeller och problemet är borta, körde hårt i helgen och tempen gick aldrig över 92-95 grader. För mig är detta helt sjukt det är och har varit Volvos orginal impeller båda gångerna. Det ända jag kan tänka mig är att locket till impellerhuset var för hårt åtskruvat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...