Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
PeterRiverInn

varför drar min VP130/B20 mer efter renoveringen?

Rekommendera Poster

Just det? Efter vinterns renovering (bytte i princip alla packningar, bytte till packboxar mm mm, EJ några lager eller kolvringar) Tidigare låg brukningen på 1,1 l/distansen men nu drygt 1,4. Vad har jag missat eller glömt. Det enda jag kan komma på är att ventilspelet kanske inte ställdes superexakt. Det var klart svårt att dra runt motorn för hand eftersom det inte finns något att dra i. Ideér?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade nog varit bra ifall du skivit hur motorn/båten gått (fart och varvtal) innan renovering och nu efter innan man drar allt för stora växlar på bränsleförbrukningarna. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nitro. Det har du rätt i. Monark 585. Båt o motor -78. 4300r/m ca 18 knop. Har inte behövt mer gaspdrag efter renoveringen för samma far som innan. Ideér? Vill passa på att tack dig för tips tidigre av motorlyftet och byt tll packboxar istält för filtring. Du kan ju en hel del du......!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja veta hur mycket den varvade innan och nu efter renoveringen.

 

Aj, du skrev att gaspådraget var lika före och efter är relevant utan mer av akademisk karaktär.

 

Om vi flummar lite, är din motor en sugmotor. Vilket betyder att det som kommer in i motorn är beroende av två saker nämligen förgasarinställning (munstyckets storlek) samt insugsrörets vacuum. Har du  inte rört förgasaren och har idag ett kraftiigare vacuum så drar motorn därmed lite mer soppa. Ifall så är fallet så skulle du idag inte behöva samma gaspådrag för att få in samma enerigmängd i motorn. Vilket betyder att du idag skulle kunna minska på gasen. Men ifall detta inte är fallet så vet jag inte. Utan avslutar att bränsleförbrukningen som du idag har är den jag utan att veta skulle anse vara relevant för din båt/motor och fart. (Jag har under åren som gått lekt ganska mycket med en motor såsom din. Haft både en och två bränslemätare inkoppade osv.) Kanske kan du kapa en dl eller något med optimalt synkade förgasare, rätt tändkuva och 100 %-ig ventilnställning. När mina motorer gick under 1,5 l/M var jag oftast orolig att jag skulle bränna någon kolv. mvh/Nitro



Senast ändrad av Nitro | 31 augusti 2009 | 09:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Hur mycket den varvar? Jag har bara maxvarvat med fart, alltså inte stillaliggandes. Både innan och efter varvar den 5500 (fart =ca 23-25 knop). Jag upplever inte att jag behöver mer gaspådrag nu, men är inte helt säker. Jag har inte justerat några munstycken på förgasarna, dock skruvat ur dem och gjort rent och skruvat tillbaka till samma position. Det enda jag inte kunnat justera tillbaka till ursprunget är accs'pumparnas spel/spjäll. Har monterat dem på måfå. Frågat om det här på bryggsnacket utan något svar. Vet du hur de ska stå? Vad man går på? Motorn svar bättre nu på gaspådrag än tidigare. Hur bränner man en en kolv? Vad menar du? Vad händer med motorn då? Inte tillräckligt med smörjning? MVH/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter:

Motorn svar bättre nu på gaspådrag än tidigare. Hur bränner man en en kolv? Vad menar du? Vad händer med motorn då? Inte tillräckligt med smörjning? MVH/ Peter

 

När det gäller accpumparna så är det bara att ställa dom lika, att pumpen har tillräckligt slag och att dom inte har för stort glapp vid gaspådrag. Varför jag, utan att titta på din andra tråd, tror är ok.

 

Bränner kolvar gör man oftast för att det blir för varm på kolvtoppen och detta i 99.9% av fallen pga för mager bränsleblandning. Eftersom din motor idag verkar dra det den skall (titta gärna på tändstiften så att dessa har rätt färg (gyllenbruna)) så är nog allt så som det skall och risken för överhettning är minimerad. Kör och var glad/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...