Slamkrabba 0 Postad 30 Augusti , 2009 Måste man demontera toppen på en AD2 för att byta en ventilfjäder..? Upptäkte av en slump idag att en ventil var av på min maskin när jag kikade under ventilkåpan av ren nyfikenhet! Jag har haft lite tur i oturen känns det som! Det jag undrar egentligen är alltså om det är någon som kringgått topp-demontering vid byte av fjäder? Skulle vara skönt att slippa göra det innan upptagningen. Tänkte renovera hela toppen i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 31 Augusti , 2009 Klarar du av att trycksätta förbränningrummet så är det bara att byta. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slamkrabba 0 Postad 31 Augusti , 2009 Mmm, det var lite det jag funderade på om det gick på en AD2... Vet inte om det skulle gå att lura till genom spridarhålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 31 Augusti , 2009 Har ingen aning men har kollat lite på sprängskisser och verkstadshandbok http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html och tror att det räcker antagligen att ställa kolven i topp-kompressionsläge (båda ventilerna stängda), ventilen kommer nog inte särskilt långt innan den slår i kolvens topp . Skulle det inte räcka så är det väl så vitt jag begriper bara 8 topplocksmuttrar så är hela toppen lös. Ring och fråga Fors marin/Albin Motor http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/kontakt.html dom om någon borde ju veta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slamkrabba 0 Postad 31 Augusti , 2009 Japp. Kanske lyfter toppen iaf nu. Verkar ju rätt smidigt ändå. Tack för edra svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser