Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
jberg

Bränsleförbrukning Nimbus 32 Ballista / Windy 32?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är intresserad av Nimbus 32 Ballista, Windy 32 Scirroco eller motsvarande båt. Är det någon som vet vad dessa båtar har för bränsleförbrukning?

Mvh

jberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det sitter ju i alla fall två motorer på mellan 200 - 300 hk på dom så din bränsleförbrukning vid marchfart lär ligga (beronde på motorstorlek) på minst 3l/M. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vi har en Fairline Targa 31 med dubbla KAD44. Vi har en snittförbrukning på 2,2 L under sommaren med blandade hastigheter.
Men det beror mycket på vilken hastighet man håller.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Fin båt!! Intressant, jag var inne på Windys hemsida och läste performance test. Enligt dessa drar en Scirroco med dubbla D4 ca 1,75 l/Nm i ca 25 knop, vilket är ca 20% lägre än din förbrukning. Antingen är det för bra siffror eller så spelar skrov, vikt och nya motorerna roll. Tycker 1,75 l/Nm låter bra. Frågan är om man kommer ner i de siffrorna i verkligheten.

Kan du komma ner under 2,2 l/Nm i ca 25 knop tror du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I fart så suger KAD motorerna i sig en hel del, men i farter upp till 6 knop är de riktigt snåla. När du tittar på de båtar du gör så hoppas jag att du noterat att de inte har avskiljd förkabin. Skall man sova i soffan/sängen så blir det mycket bäddande eller stökigt med sängkläder. Är ni fler än två så köp några fot till så du får två avskiljda hytter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har inga mätningar på vad den drar i olika hastigheter.

Med tanke på vår gamla båt (Nimo 27 med TAMD40 4 ton) drog ca 1,8 så låter det lite med 1,75 för en Windy 32. Nu har det väl hänt en hel del med förbrukningen på dieslarna sedan TAMD40 men i alla fall.

Vi brukar antingen köra 7 knop (1300 varv) eller 25 knop (3000 varv) och får då en snittförbrukning på 2,2L över semestern. Så att få till en förbrukning under 2,2 i 25 knop är inte rimligt att tro, i alla fall på vår båt.

Bränsleförbrukningen är inte helt oviktig men så mycket som vi förbrukar på ett år så skillnaden på 1,75 eller 2,2 ganska liten när man börjar summera vad båtplats, vinterförvaring och försäkring kostar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir alltid lika förvånad över hur prio förbrukning är .. man köper en båt för massor med pengar .  å så har man inte råd att tanka !?!?!?!  ( 1.75 - 2.2 L/nm eller så )   :-O

Finns massor med andra utgiftsposter som säkert gör ondare än just soppan!

Motorrenovering, drevrenovering osv ,där kommer kostnader som hetar duga!

Tjingeling

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 05 september 2009 | 11:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej,

ok, tack för info. nej det är riktigt, ett par deciliter hit eller dit på förbrukningen spelar förstås inte någon roll i det ekonomiska sammanhanget. detta var för min egen nyfikenhet. då jag inte hittat några oberoende tester på förbrukningen ville jag titta med någon som har erfarenhet från verkligheten. brukar ha svårt att lite på tillverkares siffror...

mvh

berg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...