Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
magnus_paulsson

måling av plastbåt. nån som e kunnig

Rekommendera Poster

har fått för mig att måla om hela båten. Tänkte börja med yttersidan av skrovet. min fråga e om man ska behöva lägga primer ovanpå gelcoaten ovanför vattenlinjen eller det räcker att rugga upp den innan den spray målas. tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus.

När man lackor ett skrov så är underarbetet det som har den största betydelsen. Var mycket nogrann men att slipa och spackla ytan du ska behandla innan du lägger det slutliga färgen på. Jag har gjort detta på en Uttern 5000DC den blev hur bra som helst. Började med att slipa med 250 papper och spackalde och slipade spacklet. Grundade sedan med en grundfärg i en avikande kulör och slipade denna. Då ser man var man behöver spackla igen för du får gropar i en avvikande kulör. Fram med spacklet igen,sipa och grunda. Sedan till topfärgen. Jag använde en färg från Tikkurilla som heter Temadur 90 det är en 2komp pu som tål mycket och inte bleks så lätt. Samma färg valde man när man målade om hela Scandinavium. Färgen kostar bara en bråkdel av vad man får betela för ex International´ s Perfection. Tikkurilla har alla produkter för ditt arbete. Finns att beställa hor din Alcro/Becker butik eller hos en Industrifärghandlare på din hemort.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tipset ovan är säkert bra. Mer nogrannt än vad jag gjorde. Men här är ett alternativ

Jag hade dina tankar för en min fd Ryds Hajen HT. Hela det blå skrovet hade blivit kritat. Fick ett tips att lacka om istället, själv alltså. Det var för det första mycket enklare och snabbare och skrovet blev som nytt. Slipa 2ggr,torka med lacknafta och måla ett par kvm dm i taget. Kanske totalt bara 10 timmars jobb. Superenkelt! (Naturligtvis tar man det försiktigt och är nogrann) Jag fick bra tips av International på en mässa som tipsade mig använda deras Toplack. Sedan behövde jag ju inte göra mer med skrovet på flera år, bara tvätta av. Lycka till.
/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Bertram är lackad i något som heter Awlgrip. Detta är en lack som är speciellt avsedd för båtar och därmed mkt okänslig för rörelser i materialet, dvs spricker och flagar inte. Efter 10 års användade ser den fortfarande ut som ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...