Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
batjohan

Johnsson 70 hk-91

Rekommendera Poster

Hej alla!

Precis köpt båt här i sommar men har några frågor om min motor som sitter på båten.Sitter en Johnsson 70 hk 2-takt-91:a.

Första frågan är: Motorn är väldigt svårstartad kall men också ibland varm,har bytt stift på den,verkar som choken i tändningslåset funkar med,nån som vet nåt annat problem om dessa motorer?

Har även en fråga om max varvtal och tomgångs varv på en sån motor,har ej riktigt koll på vad som propeller som sitter på men båten går lätt upp i planing och verkar som proppellen är skapligt rätt för båten.Motorns varvtal ligger nu ca på 5000 rpm som max,men känns som den borde kunna varva lite mer. Har lyft av kåpan och sett att när ja har max utslag på gas reglaget så varvar inte i spjället ut helt,finns rätt mycket kvar.Nån som har nåt förslag här?

Tacksam för svar

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ligga på 5500varv titta vad du har för stigning på ppropellern,vid kallstart när du ska ge choke så ska du vrida på tändningen o trycka in tändningsnyckeln 2-3 gånger du behöver ej ge gas för motorn har qvickstart = automatisk förhöjning av tändningen .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns lite armar , stoppskruvar med mer för att spjället ska öppna sig helt. du ser vilka som flyttar sig när du gasar och kåpan är av.

borde kunna varva max 5500

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

trycka in tändningsnyckeln 2-3 gånger ? nu vet inte jag om johnsson motorer har soppa primer på choken oxo, men det har inte min, eller om du menar 2-3 sekunder , för på min om man trycker in nyckeln så stänger en solenoid chokspljällen bara så den håller man ju inne tills motorn startar annars hjälper det ju inte,

ang spjällen ser du gasnka fort hur du ska justera för att kunna få fullgas, min var oxo fel justerad. vad gjort på någon minut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar så länge =)

Ska ut och prova lite å justera till allt, men som sagt spjällen borde väl stå helt öppna vid full gas eller? Återkommer när jag justerat späll och vart ut och provat!

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...