Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
trimaran74

Lämplig propeller

Rekommendera Poster

Har en 8 meter petterssonare med en albin O41:a.(det är min båt på bilden till vänster) Får inte upp varvtalet på den. Upp till halv gas går fint, men sen brölar det bara. Funderar om det är fel propeller. Maxhastigheten är ca. 7-8 knop & minsta 3.5. sen dör motorn p.g.a lågt varv. Jag vet att det inte ska gå mycket fortare än 8 knop,men det är motorvarvet jag undrar över. Har ingen varvräknare tyvärr.

Vad bör det vara för diameter & stigning på en sån båt? Den proppen jag har är gammal & sliten, så siffrorna är borta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får kontakta någon som säljer propellrar så räknar dom ut lämplig diameter og stigning åt dig. Dom vill ha båtlängd bredd deplasement motorstyrka varvtal redusering i backslaget.

Min fundering är att din motor är onödigt stor, en sådan Petterssonbåt klarar sig gott med 7/10 Hk.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är stor. Det är så att det är min mammas morfar som hade båten innan mig. Han ägde ett sågverk i mitten av 1900-talet & använde båten att dra timmer med. Den första motorn som satt i var en liten O-21:a & den slets liksom ut. Passade då på att stoppa in en lite större maskin som dessutom går jämnare.

Men visst. kraft finns det.

Hur uppskattar man båtens vikt om man inte har en våg att ställa den på?

8 meter lång, 1,8 meter som bredast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får göra en beräkning på volymen vatten båten tränger undan. läng bred djup i vattenlinjen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...