Baeck 0 Postad 30 Augusti , 2009 Hur definieras marchfart egentligen? Är det 1000-1500 varv under max, eller är det strax efter båten planar, eller hur ligger det till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 30 Augusti , 2009 kanske då den drar minst bränsle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Augusti , 2009 För mig är det den fart som båten kommer längst på varje liter bränsle. Annars är det väl den farten man brukar åka i när man skall åka lite längre och kan hålla en jämn fart. För planande båtar brukar det landa vid ca 20-25 knop med dragning åt det högre på många båtar. Man kan ofta köra fortare än man tror och ändå ha en mycket bra bränsleekonomi. Har man bränsleflödesmätare som är kopplad till GPS så kan man få presenterat förbrukningen i liter/sjömil, eller sjömil/liter förekommer också. Har själv en flödesmätare (Navman Fuel 3100) så för egen del vet jag precis vilken marchfart som tar mig längst på varje liter bränsle. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 31 Augusti , 2009 Jo, att ha en flödesmätare kopplad till GPS är väl det absolut bästa... men för mig som har en GPS-puck från Clas Ohlson, kopplad till en bärbar PC med Fugawi som kartverktyg, funkar det inte med flödesmätare... tyvärr, då det hade varit förbånkat bra att ha koll på bränsleflödet via den vägen... Men om det är någon på detta eminenta forum som kommit på ett bra sätt att koppla ihop flödesmätare -> GPS-puck -> Fugawi så får ni gärna peta in hur man gör, i antingen denna tråd eller oxå en egen... För min egen del så tror jag att marschfarten ligger runt 14-17 knop... det är då jag känner att båten går som bäst, utan att sörpla för mycket... D v s ren känsla alltså. Max är c:a 21-22 knop... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser