Niffe 0 Postad 29 Augusti , 2009 Hej, Jag går ut lite mjukt... med en kort fråga. Känner någon till djupgående på en Aquador 26 HT med en D6'a när drevet är maximalt upptiltat? Bakgrund Bryggan jag ligger vid (intill huset) har grunt vatten. Jag behöver ha båten förtöjd vid bryggan. Vi har en del inombordare vid bryggan men mest är det utombordare. Flyter båten vid 55 cm är jag nöjd och slår till! Tittade på en Chaparral 280 nyligen med påstått djupgående på 43 cm... Det var en sanning med modifikation... Närmare 55 cm var mer korrekt men amerikanska båtar är så höga... NEJ, jag vill inte diskutera amerikanskt kontra andra båtar *smile* det finns en miljon andra trådar för det. Tillbaka till frågan, Känner du till djupgående på en Aquador 26 HT med en D6'a när drevet är maximalt upptiltat? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffepuffe 0 Postad 30 Augusti , 2009 Hej, Våran 26HT med en KAD42 sticker 60 cm med drevet uppfällt, jag skulle bli förvånad om en med D6 går grundare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 30 Augusti , 2009 Tack! Är det vattenlinjen du mäter ned till botten av båten? Sticker drevet ned under botten vid max upptiltat? (akter plattformen är kanske i vägen för kavitationsplattan) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 30 Augusti , 2009 Låter lite väl på gränsen om 60cm är för mycket och 55 är just rätt, vad med vågor, hög/lågvatten etc ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 30 Augusti , 2009 Hon (båten alltså) får lägga sig lite mjukt på botten vid lågvatten (botten består av blålera) så får jag spela krocket de dagar istället. Båtarna som ligger där idag håller 50cm som max (min egen Flipper 43cm) och de har inte haft några större problem (än). Vid vågor (=blåsigt) stiger vattennivån ändå. Var ute och kollade just nu och nivån idag är 70cm men det är alltid högre på sen-sommaren/hösten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Augusti , 2009 Beakta bara risken med att dra in väldigt mycket skit i sjövattenfiltret, har själv en plats där det kan vara precis på gränsen till att ploga sig ut när det är lågvatten, kollar då motortemp vädigt noga första distansen, och gör rent filtret efter förtöjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 31 Augusti , 2009 Ett av Volvopentas argument för D6 är att drevet går att tilta mer: Drevet kan fällas upp max 50 grader (justerbart) står det i produktbulletinen. Vår 26HT har en KAD44 och vårt drev går bara att hissa 35 grader. Gissar att drevet till KAD42 har ungefär samma gräns. Men jag vill varna för ett annat problem: I instruktionsboken till min KAD-motor står det att drevet ska vara max nedtiltat när båten ligger vid bryggan. Om jag fattat rätt beror det på att man annars får beväxning på stänger som ska vara skyddade och att bälgarna inte mår bra av att vara max sträckta. Gissar att samma problem finns hos D6-drevet. Men läs själv i instruktionsboken för D6 som finns på adressen http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/publication_search.htm Håller också med om att det verkar vara en allvarlig risk att få kylvattenintaget i framkanten av drevet igentäppt med blålera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille_T 0 Postad 31 Augusti , 2009 En liten reflexion ang. max nedtiltat drev. Detta rekomenderas säkert för att inte få beväxning på trimstängerna. Då de är i infällt läge ligger de helt oexponerade för beväxning och därmed skyddade inne i kolvarna. Är drevet max uttiltat är stängerna helt exponerade, om de sedan samlar på sig beväxning får tätningarna till kolvarna ta smällen att skrapa av den, vilket i slutändan leder till förkortad livslängd på powertrimpaketet. O andra sidan växer det ju knappt något på så grunt vatten nära stranden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffepuffe 0 Postad 31 Augusti , 2009 Hej, Jag har själv inte mätt utan går på de uppgifter jag fick med båten, drevet sticker ner under botten även då det är uppfällt, jag vet dock inte hur mycket. Varför ska du ha en D6 ? Jag valde medvetet bort båtar med den motorn då det ryktas om kostsamma problem med dem. Ett exempel nedan..http://volvoforums.com/forum/showthread.php?t=16723 Senast ändrad av Uffepuffe | 31 augusti 2009 | 21:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 31 Augusti , 2009 Hej Ulf, Jag råkade se att du säljer din 26HT på Blocket för 830.000 kr. Nog måste det vara din för det finns väl bara en från 1997 med KAD42 som ägs av en Ulf... Fast i din sjöbod står det att du köpte den 2008, så det är lätt att tro att du inte är helt nöjd? Själv skulle jag hellre ha en D6, men jag var inte beredd att betala den stora mellanskillnaden i pris. Diskuterade det i en lång tråd i höstas: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=247773 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffepuffe 0 Postad 31 Augusti , 2009 Hej, Det stämmer att båten är till salu (om någon av er vill byta upp sig till en garanterat finlandsbyggd båt från orginalvarvet.... Jag är mycket nöjd med båten, vi köpte den förra våren och har haft två härliga semestrar i den, senast var vi ute i 3,5 vecka i sträck. Men vi längtar tillbaka till segelbåtslivet och säljer för att satsa på en nyare segelbåt istället. Skulle vi fortsätta med motorbåt så vore den inte till salu, modellen är en mycket lyckad kompromiss av bekvämt boende, hanterbarhet och driftskostnad, helt i linje med våra behov. Ett bevis på lyckad modell är ju att den överlevt i 12 år vilket inte är helt vanligt i dessa sammanhang. Jag har egentligen bara två små-saker som jag inte gillar; -Bordet nere i förpiken, visst är det snyggt men det sitter mest i vägen. Det var det första vi lyfte ur båten. -Stegen upp ur förpiken tar lite väl stor plats då den fälls föröver och därmed stör nattsömnen (tjocka dynor på en -97'a och rejäl bäddmaddrass tar också lite plats), varför vi istället fäller stegen akterut och hänger upp den mot luckan istället. Däremot uppskattar jag fenderhållarna på aktern, mycket praktiskt att hänga upp utbordaren till jollen på eller andra tillbehör. även bra att 'klättra på' då man viker kapellet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 1 September , 2009 Bordet i ruffen har vi inte använt på hela sommaren. Det har legat dolt under golvet hela tiden. Bra idé att lämna det hemma till våren, 10 onödiga kilo. Våra barn sover där fram, har inte hört att de klagat på stegen... Har däremot hört att det är vanligt att seglare saknar tystnaden -- ljudet av vågor, vind och måsar... Men vid en brygga med 50 cm djup går det ju inte att välja segelbåt ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser