Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Chippzter

Problem med att få båten att plana ...

Rekommendera Poster

Hej!  Har en Norskbyggsd Libo19 (Se bild) som jag köpte hyffsat billigt i våras, och är min första båt som jag tänkt ha 1-2 sommrar till för o få sjövana o lära mig båt liv innan jag köper större.

Motorn är en Johnsson 115hk från tidigt 80-tal, och under sittbrunnen har jag en 32L tank. För de första drar den ju mkt sås, de visste jag innan för de är en gammal 2 taktare, men att båten knappt planar o lyckas aldrig hitta en bra marsch fart gör inte saken bättre.

Enda gången båten planar är när man puttrar fram i 5-7 knop, Eller när man drar gasen i botten och då går den strax över 30 knop, och då tar det dock väldigt lång tid innan den sjunker ner och går riktigt bra, men då är det som o spola muggen i tanken.

Har granskat nogrant hur motorn är monterad osv och har konstaterat att det inte går o sätta den varken högre/lägre eller på nå annat sätt för att få ner den mer..

Någon som har några bra tips man kan kolla upp?

 

post-10011313-1394236084,5116_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad menar du med att få båten att plana? I 5-7knop planar inte en båt. i min värld så planar en båt när den paserat krypstadiet (ca 5-7knop) och sen paserat grävstadiet (då den drar upp svall). efter det så brukar nosen läga ner sig och båten går upp på vattnet istället för att vara i. då planar en båt. låter konstigt att du skulle behöva köra 30 knop för att uppnå detta. är du säker på att båten skall plana? endel båtar är ju halvplanande tex.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är inte säker om den ska plana nej, de känns bara logiskt att den bör göra det, För att tex. enda gången det går att sitta ner i förar stolen och se ut är när jag kryper fram eller gasar Max. Så mycket stegrar den, Och enda gången den kommer upp på vattnet är ju efter dryga 45 sekunder efter man tryckt ner gasen i botten, Annars skapar den Väldigt stort svall och stegrar väldigt kraftigt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att det är en planande båt.

Går motorn ok? Eftersom båten gör dryga 30 knop verkar det ju förstås så.

Men om du gasar på fullt så den kommer upp i max fart och sedan drar av till ca 3/4 gas

vad händer då?

Reser sig fören då? 

Kanske fel stigning på propellern?

Är botten ren från beväxning?

Många motfrågor blev detGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,  skulle  säga att motorn går rätt ok, på låga varv kan den bubbla lite men tror de är ganska vanligt med 2-taktare.

Jepp, Drar jag av på gasen från max så stiger den upp direkt och drar upp dunder svall, har testat alla möjliga kombinationer för att försöka hitta marsch fart :(

Ja, stigning i propellern kan det vara, Ska den ha en lutning strax nedåt ? Om jag förstår det rätt så ska propellern luta strax nedåt så aktern trycks upp, och därigenom planar?, Vet inte om jag formulerar mig rätt, är rookie :)

Ja, Botten är ren .

 

 



Senast ändrad av Chippzter | 29 augusti 2009 | 19:57



Senast ändrad av Chippzter | 29 augusti 2009 | 19:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt underligt.

Ang stigningen på propellern så syftade jag på propellerbladens vridning finns många olika dimensioner på propeller det står normalt sett instansat i propellern någonstans.

Två siffror diameter i tum X två siffror stigning i tum.

Om du har powertrim på motorn dvs elektrisk justering av motorns vinkel så skall den vara vid gaspådrag som du beskriver nedåt/in mot akterspegeln sedan när den planar kan du trimma ut motorn för att få ett bra gångläge.

Har du varvräknare isåfall vilka varv vid maxfart?

Verkar som det är en felaktig propeller kolla dimensionen och framförallt om det finns skador på den.

 



Senast ändrad av df90 | 29 augusti 2009 | 20:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska ut i morn igen då får ja kolla propellern vad det står.

Nej ingen varv räknare, och ingen knop mätare heller, Farten har ja uppskattat efter åkt jämte en kompis i sin båt som kollat sin knop mätare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog tro att du har motorn för mycket ut trimmad. om det är powertrim så kolla att det funkar. Reglaget för detta sitter på gasreglaget.

Om det inte är powertrim så kolla att riggvinkelpinnen inte sitter i det yttersta läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo har powertrim, Men blir förvirrad.

Ut trimmad, då menas det att propeller kommer närmare ytan? Och fullt in trimmad, då ska väll propellern ha en lutning ner mot botten? För att trycka upp aktern?

Hur som så finns det en spärr, o den sitter i innersta hålet, går inte o få ner motorn mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då har du PT, funkar det? Dvs kan du köra motorn ut från akterspegegeln och in igen? Den ska komma så långt in så den kommer emot det vad du kallar spärr.

Ut trimmad är propellern närmare vattenytan.

Om motorn kommer in till sitt innersta läge ( max in trimmad) så ska båten komma upp ur vattnet vid runt 16-18 knop över där så ska den gå på näsan pga motorn är intrimmad. Den här farten bör du få vid styvt halvt gaspådrag.

Trimma ut motorn lite så fören börjar resa sig lite öka gasen till runt 20-22 knop där bör du ha din marchfart. Du kanske får trimma ut lite till för att få ett bra gångläge.

Farter mellan runt 10-15 knop går inte att köra en planande båt i. Dessa farter är bara en transport sträcka upp till planingsläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den funkar. Kan höja o sänka motorn hur som.

Men som sagt, vid allt utom full gas eller Kryp fart så står han upp så man måste hålla i sig för o inte ramla bak..  Vid halvt gas på drag går han riktigt tungt o drar antagligen lika mkt soppa som full gas iomed han står så högt o skapar sånt svall.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har prövat att tilta motorn både ut och in under fart och testat dig fram så är det underligt om du inte skulle få den att plana.. Låter lite som att motorn är för mycket ut-tiltad, då den gräver ner aktern och fören åker upp. Då brukar den också bli lite trögstyrd när man väl får upp den i planing, om man lyckas.

Det finns ju ett par alternativ till och fel propeller är en utav dem, men det får mig också att fundera på om du har en långriggad motor på en båt som ska ha kort rigg, vilket kan ge lustiga köregenskaper.
Vart har du kavitationsplattan gentemot skrovbotten..? Ligger den jäms med, ovanför eller under?



Senast ändrad av Daniel_B | 30 augusti 2009 | 00:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eventuellt mellanbotten fyllt med vatten som åker bakåt och gör båten baktund när du drar på gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sista låter kanske mest troligt. Låter nog som båten och inte motorn är problemet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis måste motorn sitta på rätt höjd så du får fritt vatten för proppellern

Regel (rätta mig gärna om jag har fel) så skall kavitationsplattan sitta i höjd med botten på båten (50 mm under enligt vissa).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utombordsmotor

Kolla så den gör det. Kan vara så att motorn har kort rigg och inte är lämplig för den båten. Alternativt att den har för lång rigg och sitter för djupt.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 30 augusti 2009 | 08:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo de är nog de problemet jag funderat mest på, För när jag har motorn helt ner trimmad så tycker jag fortfarande det inte är helt ok lutning på den.

Rent spontant så känns det som att man skulle behöva ta ut sista spärren för att få ner den den lite till, men vet inte om de är nån bra ide? då de inte blir nån spärr alls?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer än tusen ord. Tror inte att någon kan hjälpa dig helt utan att se hur din motor och akterspegel och propeller ser ut. Personligen tror jag att motorn ligger för lågt i vattnet, men det kan bara bli en gissning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bra beskrivning om hur motorn skall monteras, gäller alla utombordare..

http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=137.0

Men dina problem låter nog värre än fel höjd. Varvräknare är det viktigaste instrumentet, så skulle skaffa en sån..






Senast ändrad av Mark77 | 30 augusti 2009 | 11:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ska det inte vara innombordare på den båt du har. vikterna blir väl lite annorlunda med all motortyngd hängande på akterspeglen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till denna båtmodell, men utombordare brukar lägga betydligt mindre vikt i aktern på en båt än en innombordare. Innombordare väger oftast betydligt mycket mer, i synnerhet då detta är en 2-taktare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har endast sett en annan likadan båt av denna typ, och den hade som du säger innombordare. Dock är min byggd för utombordare. Känner mig ganska säker efter sett guiden som postades här att min motor ligger för djupt ner i vattnet, Men är oxå halvsäker att motorn inte går att montera på så många andra sätt.

Återkommer med bilder efter kvällens båt tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...