Northtorp 13 Postad 29 Augusti , 2009 Hej. Är det någon som vet eller har hört något om Preems nya ACP-diesel? Enligt deras hemsida skulle den vara rena frälsningen för oss alla! Sen undrar jag om någon kan tala om hur man tar upp ett manluckehål i en befintlig rostfri tank? Och till sist den eviga frågan full eller tom tank i vinter? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Augusti , 2009 Hej i blåsten! I min okunskap litade jag tidigare på en marina vilken hävdade att ACP-dieseln inte innehöll RME men så är inte fallet Citrat från Preems infoblad: ACP Diesel består av 95 % Diesel Mk1 och 5 % RME (FAME). Några förändringar eller justeringar av motorn behöver ej göras för användning av produkten. Det jag emellertid kunde utläsa från infobladet var att energivärdet var lite högre (43,1 Mj/kg) än vanlig city-diesel vilken ligger kring 42. Nu får jag säkert mothugg, men jag skriver ändå.. Eftersom diesel har en frampunkt vilken ligger över 60 grader går det att skära i tanken utan att det börjar brinna. Jag har brukat tigersåg till att ta upp hål i bränsletankar, rätt eller fel. (Men se till att tanken inte är mer än kvartsvfull och framför allt inte nästan tom). När det gäller tom eller full, vill jag påstå antingen eller. Men har man så man på våren kan suga upp bottensatsen har det ingen betydelse. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saltoe31 0 Postad 29 Augusti , 2009 Oavsett full eller tom tank,så häller jag i Grotamar (tror den heter Grotamar 71) Den förhindrar tillväxt av alger i dieseln vilket det lätt blir.Inför vinteruppläggningen rekommenderas en chockdos.Grotamar finns säkert att köpa på många ställen, jag köpte av Drevia. Sen är det väl ett bra förslag att suga upp lite från botten av tanken inför säsongstarten.Jag har inte heller inspektionslucka så jag får lossa givaren och kika ner där. Jag fick ur en del skit från botten med hjälp av en oljesug. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparrman81 0 Postad 29 Augusti , 2009 Hej! Nu kan jag väl inte direkt svara för en båt men våran Jeep Grand Cherokee 3.1 diesel drar faktiskt nästan 1.5dl mindre per mil med ACP-diesel så jag tror inte det är något humbug ivarjefall. Även våran passat med 1.9 Tdi motorn drar lite mindre än med vanlig diesel. Mvh Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 30 Augusti , 2009 Av deras testdokument framgår att det inte går att mäta upp någon bränslebesparing i labbmiljö, utan att de besparingar som gjorts i fälttester (på bilar) beror på ändrat körbeteende. Tveksamt om det går att generalisera till båtar, vi kör ju ofta på ett ganska konstant varvtal etc. I övrigt verkar det vara en bra soppa, om man får tro Preem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Augusti , 2009 Det finns områden där placebo fungerar. Ett sådant är just bilkörning och bränsleförbrukning. De bränslebesparande tillsatser som under åren passerat revy har alltid gett lägre förbrukning. Allvarligt har bilförare deklarerat olika grad lägre förbrukning. Det är inte svårt att få lite lägre förbrukning och troligen anstränger man sig lite extra när man provar en tillsats eller nytt bränsle. 1,5 dl lägre förbrukning är väl över 10% och bränslets energivärde hade ökat 2%. Släpper man gasen och även kopplar ur i motorvägsfart rullar bilen nästan 2 km. Där spar man in en dryg deciliter istället för att värma bromsskivorna. 5 knops fart på sjön blir också bränslebesparande om man står ut att vara på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 Augusti , 2009 Nja, nu är jag väl motvals något igen. När det gäller frågon ifall bilen/båten går billigare/bättre på city-dielsel kontra ACP-dielsel. Så hävdar jag med en dåres envishet att det fortfarande bara är att titta på vilket energiinnehåll produkten har. ACP-dieseln har enligt Preem 43,1 MJ/kg medan bla Shell inte vill använda samma sort utan skriver på sin hemsida att city-dieseln har energiinnehållet ca. 9,8 Kwh/l. Någonstans i bakhuvudet har jag uppgiften att city-diesel har energiinnehållet 41 - 42 KJ/kg. Ifall jag gör jämförelsen mellan fordon med E85 och 95 oktanig bensin så drar ju fordonet med E85 vesentiligt mer, eller? Samma sak är det beträffande dieslar, den som får mest enerigi/måttenhet går också snålast. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 30 Augusti , 2009 Lite fakta: 9,8 kWh/l motsvarar 43,2 MJ/kg. Då har jag räknat med densiteten 817 kg/m3 enligt Shells värde för Citydiesel och att 1kWh = 3600kJ. Preems ACP har samma energiinehåll som annan MK1-diesel. Det som skilljer är en tillsats (ACP) som håller insprutarna rena och därmed bibehåller motorns effekt. Detta tror PREEM skall leda till lägre bränsleförbrukning, men det är enligt vad som framgår av deras egen testrapport inte bevisat i några körtester. Mvh/Sea Maniac Senast ändrad av SeaManiac | 30 augusti 2009 | 11:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 Augusti , 2009 Tack SeaManiac! För att du orkade/ville räkna ut energivärdet. Då vet jag/vi att det är samma energiinnehåll i bränslena. Nu får jag väl lämna båten, åka hem och slå upp gamla skolböcker om energiinnehåll (hittar inte infon på nätet). För city-diesel har sämre energiinnehåll än riktig diesel och det gäller visst också Preems produkt. mvh/Nitr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 30 Augusti , 2009 Den enda *europadiesel* som finns att köpa på mack i hela EU-25 efter 1/1-09 är bara 3% energitätare så någon större skillnad i förbrukning lär man nog inte uppleva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 31 Augusti , 2009 Hej, Efter att ha varit i kontakt med Preem kanske jag kan bidra med ett litet förtydligande om APC och RME. All diesel som Preem säljer innehåller APC. Den diesel som Preem säljer vid sjömackar saknar inblandning av RME. Detta för att förskona båtfolket från tillväxt av mikroorganismer. Jag har tidigare fått besked från Shell och Statoil att även deras diesel som säljs vid sjömackar är fri från RME. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 31 Augusti , 2009 Tack Sando! Vill du också ge oss/mig ett namn på vem som uppgivit att sjömackarna inte har någon RME? Ursäkta ifall jag börjar bli lite rabbiat men att tro kan jag göra i ett annat forum . mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 1 September , 2009 Nitro: Jag kan inte ge dig några namn. Jag har kontaktat respektive bensinbolags kundtjänst och har av dessa fått tydliga besked. I ett par av fallen har de bett att få kontrollera saken och återkomma till mig. Jag bedömer deras svar som mycket trovärdiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 September , 2009 Preem-macken närmast min båtklubb, Loopen under Liljeholmsbron i Stockholm, har stora lappar på pumparna om att det är ren diesel utan raps-inblandning. Ägaren, Pierre, uppger också med emfas att de INTE har RME-inblandning. Lugnast är väl att innan tankning kolla med mackägaren som vet vad han beställer hem. Men rena sjömackar ha nog ingen RME efter sista årets debatt, kombinerade sjö/landmackar kan vara en annan sak. Kan f ö rekommendera Loopen; bra öl, god mat, god stämning, 7-8 gästplatser, trevlig ägare som går runt och myser bland gästerna. Värt ett besök när man väntar på broöppning. (Eller i mitt fall låtsas vänta eftersom den fria höjden är runt 12 meter. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 2 September , 2009 Kan inte mycket om energiinnehåll eller liknande, men när jag tankat ACP-diesel i Karlskrona (för 11.29 ! på marinmacken - mot 13.50 på alla andra ställen) märkte jag att båten gick c:a 2 knop snabbare. Så efter ny dyr tankning i Simrishamn med vanlig diesel sjönk hastigheten igen. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser