Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Tristan01

Någon som åkt fast för övervikt på trailer

Rekommendera Poster

Är det någon som åkt fast för övervikt på trailern eller råkat ut för vägning? Kör själv med 150 kg för mycket på en 1500 trailer, men jag har hört att det är ytterst sällsynt med vägningar.



Senast ändrad av Tristan01 | 28 augusti 2009 | 21:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det finns två olika förseelser....

1) Du har ett släp vars totalvikt (1500 i ditt fall som du uppger) överstiger det som är tillåtet för ditt körkort. Om du har B utan E-tillägg så får bilens totalvikt släpets totalvikt inte överstiga 3500kg. Observera att det är bilens totalvikt, inte tjänstevikt. Bryter du mot detta är det olovlig körning och du mister med stor sannolikhet körkortet. De behöver inte väga för att kolla detta, du åker dit även om släpet är tomt.

2) Du har ett lagligt släp men har lastat mer än lastvikten på släpet (släpets totalvikt - släpets tjänstevikt). Detta är överlast och måste vägas för att kunna bevisas. Detta torde vara sällsynt och jag tror din överlast skall vara över 20% för att de skall bry sig. Böter borde bli fallet, men inte körkortsingripande.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är riktigt, punkt 1 ovan är den värsta att bryta mot.

Men detta med totalvikt och tjänstevikt för bilen blir förmodligen en sak för diskussion! För i själva regelverket så pratar man fortfarande om dragbilens tjänstevikt och inte totalvikt även om det senare finns nämt! Så på den punkten blir det väl två tolkningar!

Bilens tjänstevikt
Tjänstevikten är bilens vikt körfärdig inklusive föraren. Last och passagerare ingår inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror väl när att det handlar om lite sunt förnuft. Finns ju ofta en maxgräns för last för att ekipaget/bilen/släpet/dragkroken/kompetensen bakom ratten, inte riktigt är gjort för att överlastas. MEN sedan finns det ju helt virriga EU regler som ställer allt detta på huvudet. Då kan man ju ifrågasätta vem som är farligast. LAsta 150kg extra med ett sunt förnuft (tar det jävligt försiktigt osv...) Eller Snabba Ville som följer reglerna i 100 knyck....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaaa.... återigen finns det är två regler egentligen.

1a) Släpets totalvikt får inte överstiga bilens TJÄNSTEvikt, då behöver du BE-kort

1b) Släpets totalvikt bilens TOTALvikt får inte överstiga 3500kg, då behöver du BE-kort.

Detta finns att läsa på Transportstyrelsens och Vägverkets hemsidor. Så det är bara att läsa innantill.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Eh ja! Det var just på Transportstyrelsens sida jag hämtade uppgifterna och jag misstänker att totalvikt på bilen är felaktigt för det är egentligen inte förändrat från tjänstevikt (ännu)

Släpet däremot är (som det även varit tidigare) handlar om totalvikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt inte fel. Jag slog in min bil på skoj för att se fordonsuppgifterna, som även finns trycka på bilens registreringsbevis.

Skattevikt, kg: 1880 Tjänstevikt, kg: 1880 Totalvikt, kg: 2440 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1900 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1060 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4345 Max lastvikt, kg: 560

Det intressanta här är ju släpvagnens maximala totalvikt vid B-kort.... 1060kg. Dvs, 3500 - 2440 = 1060kg. Där 2440kg är bilens totalvikt... 1880kg tjänstevikt 560kg last.

Testa med din egen bil får du se.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Bara för att ett script räknar ut en sak så behöver det inte vara rätt! Man talar om tjänstevikt officiellt på dragbil och sen sitter det väl tjänstemän/kvinnor som inte riktigt får det till! Jag har en del med både Transportstyrelsen Järnväg och Statens Jernbanetilsyn (Norge) att göra och inte allt stämmer alltid !!

Och se nu!! Redan en debatt p ga av tvivelaktig information från samma departement

Blir nog svårt att slå in mitt norska regnr på bilen....... 



Senast ändrad av sdk780 | 28 augusti 2009 | 23:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19720435.htm

Klicka här och läs lite om överlastavgifter

Och.......jo körkortet kan ligga taskigt till..........jag har erfarenhetRynkar

150kg är ju inget tycker vi men medfel polisman så blir du rapporterad

Händer att det kommmer 30km/vagnar på motorvägen i full fart..........antingen skiter dom iallt eller så har man ingen aning om vad som gäller för lgf-fordon.

Men det har ju inte med vikten att göra förståss....Skäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska börja svara på din fråga. Nej jag har aldrig råkat ut för vägning och det även att jag passerat poliskontroll, både med lastbil med överlastat efterfordon i för hög fart och med för liten personbil med nästan 500 kg överlast, men aldrig blivit invinkad.
Det senare kan jag absolut inte rekomendera men gav bra förståelse för varför reglerna finns.
När de kör vägning så är det lastbilar de plockar in i första hand.

Men som skrivits innan är det vad polisen kan läsa ut utan att väga som är risken att torska på. Skulle det dessutom hända en olycka så är det också en risk att du åker dit även om det är någon annan som är orsakande. Tittar du i dina försäkringsvilkår så har du säkert också en straffsats för du kör olagligt om de vill börja bråka med dig vid en olycka.

Sedan ett litet tillägg att oregistrerat båtsläp är inte lgf-fordon som dessutom får dras i 40-km/h utan en egen klass som heter efterfordon med helt egna regler, men det visste ni kanske redan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte ta ett E kort helt enkelt, inte farligt dyrt och busenkelt. Då kan du dra rätt stora grejer med rätt bil. En vägning tror jag också är mkt osannolikt att du skulle råka ut för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte kolla hur det är med 30-trailer och kom fram till att trailer och last inte fick vara tyngre än bilen som drar.

I mitt fall:

Bilen får dra 1800 kg.

Trailer med båt väger 1600- 1700 kg.

Bil med förare och passagerare 1700 -1800 kg.

Alltså OK, men det skulle kunna bli olagligt om passageraren kliver ur.

Stämmer detta givet förutsätttningarna ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 30km/vagn under 750kg räknas som EU-släp och får köra 80km/h

 

// jiha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obromsade släpvagnar: Registrerad fjädrad men obromsad släpvagn med en totalvikt (eller tjänstevikt om vagnen är olastad)
som inte överstiger dragbilens halva tjänstevikt, dock högst 750 kg får framföras i 80 km/tim.

 

Källa: http://www.sbr.nu/Default.aspx?tabid=74



Senast ändrad av jiha | 31 augusti 2009 | 14:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. En 30Km/h kärra är ofjädrad och oreggad och får inte framföras på motortrafikled och motorväg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte för överlass men för fortkörning.

Körde i 44 med en 30 trailer dom ville ta körkortet.

Mycket otrevliga poliser.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi tittar på 30 vagnar så gäller följande http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Slap/Efterfordon/

Det finns en liten fin passus som säger att har du ett ofjädrat BROMSAT efterfordon så får du dra hur mycket du vill i 30km/h Ja det finns reglerat hur mycket det ska bromsa för att räknas som bromsat efterfordon. Det finns även en specialparagraf om båtvagnen är byggd på husvagnschassie så får den vara fjädrad, men det var ett tag sen jag hittade det så jag är inte hundra på att det fortfarande är så.

Men Tristans trailer antar jag är en bromsat 80 släp och då är inget av detta intressant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppad av polisen är en sak, om det händer något en annan... Räkna med att försäkringsbolaget kommer sätta ned ersättningen rejält eller helt avskriva den, kanske både på last (båt) och bil om du har kört olovligt. Hur kul är det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det handlar om en 30-vagn så är reglerna för vikten mycket liberala.

Bilen får dra en vagn som är lika tung som bilen vid tillfället.

Om jag lastar ned min bil till max totalvikt (2150 kg) så får jag dra en vagn som är lika tung.

Registreringsbevisets begränsningen för bromsat släp (1800 kg i mitt fall) är inget lagligt hinder och det går bra med vanligt B kort, vilket gör att man kan dra upp till 3500 kg om man bara har en bil som går att lasta till denna vikt.

Sen är det en annan fråga hur klokt det är.

Givet detta tycker jag att man kan ha viss förståelse för att de är hårda på 30-gränsen.

En ökning av hastigheten till 45 km/h får samma effekt på bromsträckan som en fördubbling av vikten.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att om fordonskombinationens sammanlagda vikt överstiger 3500 kg så behövs ett C-kort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, gäller inte när det är ett efterfordon. Med vanligt släp så stämmer det, sfterfordon är det andra regler för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...