Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
xyz123

VHF Nexus NX1000 => Välj COUNTRY=SWEDEN

Rekommendera Poster

Nu har jag vid två tillfällen i diskussionsfora på internet haft anledning att påpeka att man kan få L1 - L2 (och även L3, F1-F3) även på en VHF Nexus NX1000.

Lämpligen hämtar man den svenska manualen från sidan
http://www.nexusmarine.se/upload/Manuals/NX1000 manual Sve ver1.pdf

Beskrivningen finns i punkt 5.2.
Man trycker samtidigt på knappen med tre rektanglar och närliggande tangent med nedåtpil.
Man kommer då in i en meny. Stega med uppåt- eller nedåtpil till du kommer till COUNTRY.
Tryck ENT tangenten. Och stega sen i listan tills det står SWEDEN. Bekräfta med ENT.

Det här är egentligen inte mitt problem. Det är Nexusmarine som borde se till att rätt manualer levereras med deras VHFer. Man kan ju också tänka sig att PTS, med stöd av sjöfartsverket och Stockholm Radio,kunde gå in och kräva en informationskampanj från
Nexusmarine. (Att inte sända med rätt manual borde faktiskt få kosta leverantören en del.)

Hur som helst: Nu lägger jag in denna text på en del diskussionssiter. Berätta gärna om du blir hjälpt av texten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade själv samma problem med min. Jag mailade till Nexus och fick du veta hur man skulle göra. Tycker det är urdåligt att dom inte skickar med rätt manual till sina grejer. Det ger att mycket oseriöst intryck av Nexusmarin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...